Vi har tidligere fortalt deg at en mobiltelefon er et produkt som er ment å vare i mer enn to år. Det betyr at reklamasjonsfristen for forbrukere forlenges fra to til hele fem år.
Problemet er dessverre at mange butikkselgere krangler på dette.
I følge Forbrukerrapporten nr 2/2002 hevder flere i bransjen at mobiltelefoner bare har to års reklamasjonsfrist.
Dette gir rom for konflikter når du som kunde klager på at din dyre stolthet har sluttet å virke.
Selgeren må bevise feilbruk
Vi i økonomiredaksjonen får stadig tilbakemeldinger fra lesere som mener at mobilbutikker prøver å snike seg unna sine forpliktelser. Dette gjøres i praksis ved at de påstår at kunden har behandlet mobiltelefonen i strid med bruksanvisningen.
Når du reklamerer etter kjøpsloven er det nemlig kun mangler som skyldes feil ved selve telefonen som sådan, som gir deg rett til klage. Skader du har påført ved feilbruk faller mao. utenom.
Også Forbrukerrådets erfaringer støtter vårt inntrykk: Leverandøren mener ofte at mobiltelefonene har vært utsatt for fukt, og at de dermed ikke kan ta ansvar for at mobiltelefonene streiker.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger