Netthandel under nedstengningen

Mobiliserer for ny «netthandel-boom»

Det er rimelig å anta at vi vil se en betydelig økning i netthandel der det nå er nedstengt igjen, ifølge Virke.

POST: Pakken ble sendt til den lokale postutleveringen, til tross for at den fikk plass i postkassa. Video: Øystein Bergrud Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- De siste corona-nedstengingene vil nok flytte mer handel fra fysiske butikker til nettbutikker midlertidig, og kanskje være med på å etablere noen nye vaner hos forbrukerne, sier direktør Harald Jachwitz Andersen for Virke Handel til Dinside.

- Netthandelen hadde nemlig en vekst på hele 36 prosent fra januar til november 2020 sammenlignet med samme periode året før, og veksten akselererte på grunn av corona-situasjonen, påpeker han.

Forbereder seg på «netthandel-boom»

Pressesjef Kenneth Pettersen i Posten forteller at de er bedre forberedt enn noen gang på en ny «netthandel-boom».

- Når Norge stengte ned i mars 2020, løftet netthandelen seg til rekordnivå på veldig kort tid. Da opplevde vi en enorm pågang og fikk stresstestet alle våre systemer, noe vi håndterte veldig bra, sier Pettersen til Dinside.

- Vi forventer at netthandelen og hjemlevering av pakker vil få et nytt løft i de kommunene som nå blir coronastengte, understreker han.

Også Postnord venter at den siste nedstengningen vil føre til en ny økning i netthandelen - langt utover det som er vanlig i januar og februar, som historisk sett er to rolige måneder.

- Våre terminaler og sjåfører er i drift som før. Vi er vant til store pakkevolum, og har kapasitet til å møte utviklingen vi nå ser vil komme, sier kommunikasjonsrådgiver Haakon Nikolai Olsen til Dinside.

ENORMT: Det ligger enormt med pakker hos postkontor og post i butikk rundt om i landet. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

Full mobilisering

Posten mobiliserer med full kraft på budsiden, for å sikre et solid hjemleveringstilbud i de rammede kommunene:

De har besluttet å utvide vinduet for hjemlevering i de berørte områdene, slik at det blir levert pakker og varer hjem på døren fra klokka 15:00 til 22:00 alle hverdager, og de følger utviklingen tett og vurderer fortløpende ytterligere utvidelse.

- Vi ser allerede at tilbudet har fått en positiv respons, så vi skal gjøre vårt ytterste for at de som nå har en krevende hverdag får det litt enklere.

Postnord tror også at mange vil ønske å få pakkene levert hjem, og vil derfor styrke bemanningen på dette området, ifølge Olsen.

- Omstillingsdyktig handelsnæring

Andersen i Virke Handel påpeker at det er krevende å få varsel om nedstengning med noen få timers varsel, men berømmer varehandelen for å evne å kaste seg rundt raskt:

- Det er krevende å få en så enorm etterspørselsvekst på kort tid. Aktørene som tilbyr netthandel og utlevering har imidlertid et uforutsigbart år med stor vekst bak seg, så det er en omstillingsdyktig gjeng, sier Andersen.

- Mitt råd til forbrukerne er at de holder smittevernsrutinene og viser forståelse for at noen ting kan ta lenger tid. Handelen jobber på spreng for å kunne levere varer til forbrukerne innenfor de til enhver tid gjeldende smittevernsreglene, avslutter Andersen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer