Mange mobiltelefoner koster nå flere tusen kroner, og dersom de blir stjålet, ødelagt eller du mistet, må du selv betale kostnadene for en ny. Ifølge Telenor har tyver i Norge stukket unna med over 10 000 mobiltelefoner siden 1. januar 1997.
Si i fra øyeblikkelig
Selv om mobiltelefonen din er stjålet, er du fortsatt ansvarlig for telefonregningen, med mindre du har sperret mobilabonnementet hos enten Telenor ( ring 164 ), eller Netcom ( Ring 168 ). Dersom du ikke vet hvor mobiltelefonen har blitt av, kan du også sperre abonnementet for en viss tid, slik at du har tid til å lete. Er du derimot sikker på at telefonen er stjålet, lønner det seg alltid å sperre abonnementet øyeblikkelig, og dermed unngå pinlige sex-telefonregninger eller dyre utenlandsregninger.
Vær slem
- Skal du være ekstra slem mot tyven, bør du også sperre selve mobiltelefonen i et internasjonalt mobilregister, sier Elisabeth Gjølme, informasjonssjef i Telenor. Fra og med August er Telenor tilsluttet CEIR ( Central Equipment International Register ) i Irland, som sperrer mobiltelefoner i 22 land. Netcom har vært tilsluttet dette registeret siden Januar, forteller Guri Wormdahl, informasjonssjef i Netcom.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger