MobilVarehuset granskes

Forbrukerombudet reagerer sterkt på MobilVarehusets markedsføring og salgsmetoder, og krever at selskapet øyeblikkelig rydder opp.

Publisert
Sist oppdatert

Etter at DinSide skrev om MobilVarehuset, har Forbrukerombudet satt nettbutikken under lupen.

- I et hull

Særlig to forhold er i strid med Markedsføringsloven og får ombudet til å se rødt:

Kundene får ikke informasjon om kjøpsbetingelsene før de har betalt 350 kroner på forskudd for å bli "medlem".

- Du betaler jo inn 350 kroner i et stort hull. I praksis må du betale for å få informasjon om betingelsene. Dette er det mest alvorlige forholdet, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til DinSide.

Konseptet "Tips 15 venner" er i strid med god markedsføringsskikk fordi man får belønning (350 kroner) for å gjøre det.

Pyramide

- Dette har et klart pyramidepreg, som er en ulovlig markedsføringsmetode, sier Thon.

Forbrukerombudet har gitt MobilVarehuset frist til 22. november med å endre praksisen. Gjør de ikke det, venter forbudsvedtak og tvangsmulkt.

- Jeg forventer at de ordner opp dersom de er seriøse. En eventuell tvangsmulkt vil være på 2 - 300.000 kroner, sier Bjørn Erik Thon.

Betalte ikke

MobilVarehuset har samme organisasjonsnummer som selskapet Medhjelperen, som annonserte for millionbeløp i nettaviser og portaler i sommer uten å betale.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer