Mor tar fortsatt ansvaret

Stadig flere barn lever i familier med enten bare mor eller far. I 2002 bodde 84 prosent av disse barna hos moren viser en ny undersøkelse gjort av Statistisk sentralbyrå.

Publisert
Sist oppdatert

Henning Aarset

Fra 1995 til 2002 har andeler barn under 18 år som enten bor hos mor eller far, steget fra 21 til 25 prosent. Delt forelderansvar har økt noe i samme periode, men fortsatt er det flest kvinner som har hovedansvaret for barna.

Fedre mer på banenEn del endringer på det familiepolitiske området kan ha gjort det enklere for samboende foreldre å avtale felles forelderansvar ved barnets fødsel. Økt oppmerksomhet rundt problematikken, og diskusjoner om farskap, kan ha vært med på å øke fedres bevissthet generelt. Fedre ønsker i større grad felles forelderansvar og mødre slipper fedrene til.

Andelen av barn som bor like mye hos hver av foreldrene har doblet seg fra 1996 og fram til 2002. Men allikevel var det i 2002 bare 8 prosent som hadde avtalt delt bosted for barnet.

Flesteparten har kontakt med barnaFlesteparten av foreldrene som ikke bor sammen med barna, har mer eller mindre regelmessig kontakt med barna. Men det er også en del tilfeller hvor det er lite kontakt. Rundt 5 prosent av foreldrene hadde i 2002 ikke kontakt med barna sine siden enten fødselen eller samlivsbruddet. Videre hadde 10 - 15 prosent av foreldrene ikke hatt kontakt med barna det siste året, mens 25 - 30 prosent ikke hadde hatt kontakt den siste måneden. Det har kun vært små endringer på disse punktene fra 1996 til 2002.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer