En undersøkelse Klarna har gjort viser at mer enn tre av ti som har kjøpt noe på kreditt ikke forsto den faktiske kostnaden første gang de benyttet dette.
- Klare og tydelige vilkår hvor kunden straks forstår den totale kostnaden, må være selve kjernen i all kredittgiving. Slik er det dessverre ikke i dag, sier norgessjef Geir Østby i Klarna, som er én av flere tilbydere av betalingsløsninger for nettkjøp.
Dersom du handler på nett og velger en «kjøp nå, betal seinere»-løsning, for så å dele opp betalingen i stedet for å betale alt med én gang, blir varer du kjøper mye dyrere. Dette kan du se et eksempel på lenger ned i saken.
Nylig gjorde Klarna fire endringer for å gi forbrukere som benytter deres betalingsløsning bedre vilkår. De fjernet blant annet unødvendige gebyr og ga lenger betalingstid - les mer her:
Forskjell på nominell og effektiv rente
Noe mange synes er vanskelig å skille mellom er nominell og effektiv rente. Dette er også begrep som går igjen knyttet til boliglån og andre lån - ikke kun kreditt.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger