Én klar oppfordring

Nå er det høysesong for pakkeleveranser i Norge. Posten, Postnord og Helthjem har forberedt seg på godt på noen hektiske uker.

ENORMT: I jula i fjor lå det enormt med pakker hos postkontor og post i butikk rundt om i landet. På Meny Løren i Oslo hadde de aldri opplevd lignende. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer
Publisert

Black friday, black week, cyber monday og den generelle julehandelen er godt i gang. Det er under en måned til julaften og i de kommende ukene vil kunder over hele landet flokke til fysiske butikker og nettbutikker for å gjøre unna gavehandlingen.

I år som i fjor og året før det forventes det en strøm av pakker som sendes ut fra nettbutikkene til personer fra sør til nord, og blant annet Posten, PostNord og Helthjem vil håndtere trailerlass på trailerlass med pappesker.

Vi har sjekket med de tre transportørene for å høre om de har forberedt seg godt på førjulstida og om de har en oppfordring til kunder som venter på pakker.

Stor vekst

Overfor DinSide forteller Haakon Nikolai Olsen, pressesjef i PostNord, at de i fjor opplevde en volumvekst på hele 43 prosent sammenliknet med året før. Når det gjelder årets pakkevolum, sier Olsen at det er vanskelig å spå.

– I år det flere scenarioer å ta hensyn til. Kjøpesentre, butikker og samfunnet generelt har åpnet opp, og vil nok i større grad bli benyttet i år sammenlignet med i fjor. I tillegg står man ovenfor en global fraktkrise som kan gi varemangel under årets førjulshandel – dette vil kunne påvirke volumene, derfor er prognosene for årets høysesong vanskeligere å spå enn tidligere år.

Likevel har fraktselskapet valgt å øke den totale kapasiteten med 30 prosent for å være godt forberedt, avslører Olsen.

Haakon Nikolai Olsen, pressesjef i Postnord. Foto: Postnord
Haakon Nikolai Olsen, pressesjef i Postnord. Foto: Postnord Vis mer

Flere ansatte og pakkebokser

Også Posten hadde svært høye pakkevolum i fjor, og forteller til DinSide at de ser at årets volum så langt ligger på nivå med fjorårets.

– Det er netthandelen som er den store driveren og det forteller mye om nye handlevaner som er etablert. Vi er veldig spent på hvordan pakkemengden utvikler seg fremover. Det er noen usikkerhetsmomenter knyttet til hvordan vi vil påvirkes av forsinkelser i de internasjonale forsyningskjedene, mulige smitteutbrudd med påfølgende koronarestriksjoner og ikke minst at vi kan handle i fysiske butikker igjen, forteller Kenneth Pettersen, pressesjef i Posten, overfor DinSide.

Kenneth Pettersen, pressesjef i Posten Norge. Foto: Posten
Kenneth Pettersen, pressesjef i Posten Norge. Foto: Posten Vis mer

For å møte på etterspørselen har Posten hentet inn rundt 1000 ekstra personer for å håndtere de økende pakkemengdene, men de de har også etablert rundt 800 flere utleveringssteder enn i fjor.

– Vi setter nå løpende ut døgnåpne pakkebokser over hele landet så, dette tallet stiger fortløpende. Det er satt ut pakkebokser på flere hundre steder over hele landet hvor kundene kan hente pakker fra netthandelen hele døgnet. Før jul skal vi ha satt ut pakkebokser på 1000 ulike steder, avslører Pettersen.

Posten har også på plass flere varebiler for hjemlevering, for dem som foretrekker det. Her har Posten satt inn 30 nye varebiler bare i Stor-Oslo for hjemlevering på kveldstid.

Veldig godt forberedt

Til DinSide forteller Daniel Kongstvedt, netthandelsdirektør i Helthjem, at de har oppbemannet kraftig og har knapt vært bedre forberedt enn i år.

– Vi elsker denne tiden på året. Opptil 3500 bud er ute hver natt og leverer pakker, mat og aviser til over to millioner husstander over hele landet, mandag til lørdag. Vi forventer at det store netthandelstrykket vil opprettholdes videre inn mot jul og gleder oss til de neste ukene, skriver han i en e-post.

Daniel Kongstvedt, netthandelsdirektør i Helthjem. Foto: Helthjem
Daniel Kongstvedt, netthandelsdirektør i Helthjem. Foto: Helthjem Vis mer

Én klar oppfordring

Når det gjelder uthenting av pakker på utleveringsstedene, har Posten, Postnord og Helthjem samme oppfordring:

Hent pakken så raskt du kan etter den har ankommet hentestedet og unngå å gjøre det i rushtiden.

– Det hjelper oss veldig, skriver Pettersen.

Posten-appen har en nyttig en funksjon som viser når det er mest travelt på et hentested, slik at du kan ta turen innom når det er færre folk i lokalet.

Olsen i Postnord oppfordrer kundene til å bestille tidlig og å bruke hele butikkens åpningstid.

– Slik slipper man å stå i lange køer for utlevering. I tillegg oppfordrer vi også våre forbrukere til å hente pakkene sine så raskt som mulig. Slik unngår vi fulle butikkhyller med pakker, skriver han til DinSide.

Kongstvedt forteller at Helthjem både tilbyr hjemlevering og levering til utleveringssteder, men at deres hovedfokus er hjemlevering.

– Vi vet at de fleste som handler på nett ønsker å få pakkene levert hjem på døra, derfor er det vårt hovedfokus. Vi leverer flere millioner pakker hjem hvert år på denne måten, har god kapasitet og når over hele landet - så vi anbefaler hjemlevering. For å gi kundene mest mulig fleksibilitet og nå til hundre prosent av befolkningen tilbyr vi også henting på utleveringssted.

Han stemmer i med Posten og Postnord med en oppfordring til kundene:

– Dersom man skal hente pakke på butikken, leverer vi raskt ut, men det er smart å unngå «rushtid», som med mye annet du gjør i julen. Uansett viktig å huske: det er aldri kø i postkassen eller på dørmatten din - og der leverer vi gjerne.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer