Det skal lønne seg å storhandle, og av og til lønner det seg veldig.
Som i dette tilfellet, oppdaget av en av våre journalister i en Coop Prix-butikk i Akershus.
Der koster en enkeltpose med Toro bearnaisesaus i pulverform 16,70 kroner, mens familiepakken som inneholder fire slike poser koster 16,20 kroner.
LES OGSÅ: Så mye dyrere er porsjonspakkene
- Populært produkt
Det betyr altså at du som bare trenger saus til et enkelt biffmåltid, vil spare 50 øre ved å kjøpe de tre ekstra sausposene og pappemballasjen.

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, forklarer den merkverdige prisen som konkurranse mellom butikkjeder.
- Vi justerer hver dag prisene på mange varer for å være konkurransedyktig, sier kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen.
- Noen ganger er prispresset sterkere på en pakningsstørrelse enn på en annen av samme vare, og det kan føre til ulogiske priser, slik dere har funnet eksempel på.
- Foregår det en priskamp og konkurranse mellom butikker for å få kunder som kjøper firepakninger av Toro bearnaisesaus?
- Coop skal være konkurransedyktige på pris, og prisene justeres etter konkurransen i markedet. Bearnaisesaus er et populært produkt hos kundene, derfor er det større prispress på dette, sier Kristiansen.
LES OGSÅ: Lite å spare på refill

Tror ikke det kastes

Det er Orkla Foods som produserer Toros bearnaisesaus. At kunder som bare trenger én pose saus, ender opp med å kjøpe familiepakningen og senere kanskje kaster resten, tror ikke Bjørn Brennskag, kommunikasjonssjef i Orkla Foods er noe problem.
- Det er neppe en problemstilling. Bearnaisesaus er jo en populær saus som folk liker å ha i skapet. Slike tørkede produkter har jo lang holdbarhet, og egner seg derfor godt til å oppbevare i skapet.
Heller ikke Coop har troen på at bearnaisesaus-poser kan ende opp i søppelet.
- Når vi har tilbud eller kampanjer hvor det lønner seg å storhandle, er vi opptatt av at dette skal være produkter med lang holdbarhet, som i dette tilfellet med saus, eller produkter som kan fryses ned, nettopp for at det ikke skal havne i søpla, sier Kristiansen.
Verken Coop eller Orkla Foods, ønsker å si noe om butikkjedens innkjøpspris. Derfor er det vanskelig å si om Coop taper eller tjener penger på priskonkurransen.
LES OGSÅ: Derfor blir maten dyrere
Har du sett andre eksempler på rare dagligvarepriser? Si gjerne ifra i kommentarfeltet.