Helse- og omsorgsdepartementet har vedtatt at det vil være lov å informere om alkoholholdige produkter, «i kanaler som forbrukeren selv oppsøker».
Fra 1. november vil du altså kunne finne informasjon om alkoholholdig drikke, på produsentenes nettsider - samt i form av informasjonsmateriell på arrangementer som messer, omvisniger og kurs. Det åpnes også for produktbilder i Vinmonopolets nettbutikk.
LES OGSÅ: Slik finner du den billigste «harry-ølen»
- Nødvendig
- Vi synes dette er et politisk kinderegg, dette er veldig bra. Når det gjelder våre medlemsbedrifters produkter, får forbrukeren nå adgang til informasjon som hvordan alle varianter øl smaker, hva de passer til, hvordan de er laget og hvordan de ser ut. Og det er viktig at produsentene får ut informasjon om produktene sine, sier Petter Nome, direktør for Bryggeri- og Drikkevareforeningen, til Dinside.
Han presiserer at det her er snakk om nøktern informasjon, som de også tror kan føre til en sunnere og mer ansvarlig alkoholkultur.
- Reklameforbudet opprettholdes, og det synes jeg er en fin ting. Det er snakk om at de som ønsker det, kan oppsøke informasjon og finne det. Dette er en modernisering og tilpasning til en tid som er veldig annerledes enn i 1975, da forbudet kom. Informasjonssamfunnet har gjort at nordmenn eksponeres for store mengder alkoholreklame, og at vi nå kan gi nøktern informasjon er en helt nødvendig modernisering, sier Nome.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger