Vinmonopolet

Nå er det billigere

En rekke varer er satt ned i pris.

GLADMELDING: Vinmonopolet har satt ned prisen på over 60 produkter. Foto: Torstein Bøe / NTB
GLADMELDING: Vinmonopolet har satt ned prisen på over 60 produkter. Foto: Torstein Bøe / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

1. november ble 62 av Vinmonopolets produkter satt ned i pris. Lista viser at 28 rødviner, 13 hvitviner, ti musserende viner, fire øl, tre roséviner, to perlende viner og to brennevin ble satt ned i pris.

Til DinSide forklarer Sunniva Agnete Trøen, pressevakt hos Vinmonopolet, at «novembersalget» skyldes at grossistene bestemmer salgsprisen på produktene sine.

- De har anledning til å justere prisen både opp og ned tre ganger i året. Dersom produktet skal ut av sortimentet har de også anledning til sette ned prisen hver måned. Produktene som nå er satt ned i pris skal altså selges ut fra grossistens lager og utgå fra sortimentet.

Da gjenstår spørsmålet om forbrukerne har revet «tilbudsvarene» ut av hyllene?

- Det er bare 62 av nærmere 37 000 produkter som har blitt satt ned i pris nå i november. Av disse er 16 utsolgt eller utgått, svarer Trøen.

- Prisavslag på 300 kroner

Vinjournalist Ulf Dalheim skriver at det er en del å spare på flere viner.

- Det er mest penger å spare på en sørfransk magnum som får et prisavslag på 300 kroner. Men også fem andre musserende, ti rødviner og tre rødviner får prisen redusert med 100 kroner eller mer og bør være attraktive, skriver han på VinPuls' nettside.

Det trekkes også fram at to røde fra Gigondas i Rhône-dalen blir 280 kroner rimeligere.

Foto: Skjermdump/VinPuls
Foto: Skjermdump/VinPuls Vis mer

Ny salgsøkning

Vi beveger oss over til salgstallene fra oktober som viser at sider og alkoholfrie varer har den største salgsøkningen. Av begge produktene er det solgt 164 763 liter mer sammenliknet med oktober i fjor.

- Veksten skjer nesten utelukkende innen norsk sider, og stadig flere aktører i de tradisjonelle frukt- og siderregionene ser spennende muligheter for videre vekst. Sider har blitt noe annet enn hva det var for en del år siden, både i mangfold og ikke minst kvalitet på hva som produseres, forklarer Trøen til DinSide.

Hun trekker fram at de nasjonalt og internasjonalt ser en økt etterspørsel etter drikke med lav- eller ingen alkohol (NOLO).

- Salget av alkoholfritt har doblet seg de siste fem åra. SKvalitet og kombinasjon med mat er blitt viktigere når man ønsker drikke uten alkohol, og vi ser en økt betalingsvilje i takt med kravet til kvalitet. Vi har i flere år jobbet bevisst med å utvikle utvalget av alkoholfrie varer, og stadig flere oppdager at det finnes et godt utvalg med alkoholfri drikke som passer til ulike matretter og anledninger.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer