- Det kan se ut til at mange har tatt en liten handlepause etter en hel uke med gode tilbud og Black Friday. Det er som forventet, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel i en pressemelding.
Omsetningen i uke 48 gikk nemlig ned med 4,2 prosent sammenlignet med samme uke i fjor. Korrigert med én handledag mindre i år, er nedgangen på 0,5 prosent, ifølge tall fra Virkes julehandelsindeks.
Mindre penger på ting, mer på opplevelser
Når det gjelder omsetning hos kjøpesentrene, gikk den ned med fem prosent i uke 48, mens kjøpesentrenes øvrige virksomheter med tilbud av tjenester og servering, hadde en vekst på 4,1 prosent.
Dette mener Stende tyder på en trend der vi bruker relativt mindre på varer og mer på tjenester og opplevelser.
Elin Reitan, forbrukerøkonom i Nordea, trekker fram at de siste årene har det vært stadig sterkere fokus på bærekraft, noe som kan ha bidratt til at flere heller bruker penger på opplevelser og tjenester fremfor ting.
Dessuten er det også slik at mange har mulighet til å kjøpe det de trenger, når de trenger det. Vi må ikke vente til jul for å sette dette på ønskelista, i håp om at det kommer en pakke under treet. Da kan opplevelser og tjenester stå høyere i kurs, sier Reitan til Dinside.no.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger