De siste årene har DinSide skrevet mye om nettkriminalitet, såkalte phishing-forsøk og kriminelle som forsøker å lure mennesker via tekstmeldinger og telefon.
I den sammenheng gjør KnowBe4 analyser av hvilke temaer det er mest phishing-forsøk på, ved å gå gjennom titusener av emnefelt på simulerte phishing-eposter.
«Epost fra jobb»
Og nå er IT-sikkerhetsselskapets analyse av årets tredje kvartal klar. Den viser at de nettkriminelle endrer metodene sine, basert på folks vaner og utviklingen i samfunnet.
– I tredje kvartal i fjor handlet over halvparten av phishing-epostene som ble klikket på om Covid-19. Nå er dette nede i åtte prosent, sier sikkerhetsekspert Jelle Wieringa.
– En fjerdedel av phishing-epostene som ble klikket på i tredje kvartal i år, så ut som eposter som mange mottar på jobb. For eksempel en faktura, innkjøpsbekreftelse eller en melding om deling av filer. Dette minner om phishing-forsøk vi så før pandemien, og tyder på at også de kriminelle i stor grad har vendt tilbake til «normalen», sier Wieringa.
Politiet advarer i sin trusselvurdering
Sikkerhetsselskapet advarer om at fakturasvindel forekommer i både stor og liten skala. For to år siden ble for eksempel Universitetet i Tromsø svindlet for 12 millioner kroner, ved bruk av denne metoden.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger