Nå har rumpebilen blitt forbudt

Markedsrådet gir 100.000 kroner i tvangsmulkt om ikke rumpa blir parkert.

FORBUDT: Nå har Markedsrådet slått fast at denne rumpebilen til Tribunemannen er ulovlig på norske veier, da den anses å stride mot forbudet mot kjønnsdiskriminerende reklame.  Foto: PRIVAT / FORBRUKEROMBUDET
FORBUDT: Nå har Markedsrådet slått fast at denne rumpebilen til Tribunemannen er ulovlig på norske veier, da den anses å stride mot forbudet mot kjønnsdiskriminerende reklame. Foto: PRIVAT / FORBRUKEROMBUDET Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Før jul fortalte Dinside historien om rumpebilen til selskapet Tribunemannen. Firmabilen hadde et digert bilde av en rumpe over hele bakdøra, med teksten «Det er ingen bakdel å sitte på våre tribuner».

Bakdelen falt ikke i smak hos Forbrukerombudet, som mente annonseringen var kjønnsdiskriminerende. Tribunemannen forstod ikke problemet, og saken havnet hos Markedsrådet.

Nå har rådet kommet med sitt vedtak: Tribunemannen får ikke lov til å bruke rumpereklamen sin, hverken på biler eller andre steder. Bryter selskapet vedtaket, må de ut med 100.000 kroner i tvangsmulkt.

Samtidig ble ikke dette ansett som mannsdiskriminerende: «Det er med biler som med menn. De må ha god karakter, være godt utstyrt og til å stole på»

«Relevant mannerumpe!»

I vedtaket møtes Tribunemannens argumenter for å bruke rumpa med motargumenter fra et samstemt forbrukerombud og markedsråd.

  • Tribunemannen: «Innklagde påpeker at avbildningen på deres firmabiler ikke viser en kvinne, men en halvnaken mann, og at markedsføringstiltaket dermed ikke er kjønnsdiskriminerende».Markedsrådet: «(...) gjennomsnittsforbrukeren utvilsomt vil oppfatte reklamen slik at den viser en avbildning av en halvnaken kvinnelig rumpe iført hofteholder/strømpeholder».
  • Tribunemannen: «Budskapet bak bildet er ment å illustrere at man sitter godt på selskapets tribuner, selv om man har lite klær på seg. Det vises i den forbindelse til at utøvere i enkelte idretter har minimalt med påkledning».Markedsrådet: «(...) overhodet ikke foreligger noen produktrelevans i det aktuelle markedsføringstiltaket knyttet til Tribunemannens aktiviteter».
  • Tribunemannen: «Innklagede har etterlyst innspill til hvor stor sladden skal være for at markedsføringstiltaket skal være i tråd med loven».Markedsrådet: «Sladden endrer ikke det faktum at kvinnekroppen er brukt som spekulativt blikkfang».
LES OGSÅ: Forbød sex-kampanje fra Jack & Jones – nakne kvinner solgte herreklær

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer