Nå lurer de deg på telefonen

Svindlerne bruker gamle metoder for å rundlure uvitende bankkunder.

Publisert
Sist oppdatert

Kortsvindlerne kan bli beskyldt for det ene og andre, men lite kreative skal de ikke ha på seg å være. De gjør stadig nye forsøk på å svindle uvitende mennesker for pengene sine.

Nå har svindlere i England gått tilbake til "god", gammeldags telefonsvindel, der de ringer og rundlurer bankkunder ved å utgi seg for noen de ikke er. Det melder det britiske forbrukermagasinet Which. Tilfeller av liknende svindelforsøk skal også være oppdaget i Norge.

Skimming vil være et problem i minst tre år til

Slik slår de til

Svindlerne som i disse dager ringer til uvitende briter, utgir seg for å jobbe i en sikkerhetsavdeling hos VISA eller Mastercard. De påstår å ha registrert unormale og mistenkelige transaksjoner på kundens bank- eller kredittkort.

For å virke troverdige oppgir svindlerne den informasjonen de har om kortholderen; noe som begrenser seg til navn, adresse og telefonnummer. Når tilliten er oppnådd, ber svindlerne den oppringte om å verifisere detaljene, ved å oppgi de tre siste kontrollsifrene på baksiden av kortet. Disse tre sifrene, den såkalte CVC2-koden, kan gjøre at svindlerne får lett tilgang til informasjonen på kortet ditt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer