- Nå må bransjen skjerpe seg

Klagestorm mot mobiltjenesten sms24hours.

Foto: Colourbox.com
Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De siste dagene har flere personer fått tekstmeldinger fra selskapet sms24hours.com, med beskjed om at de har blitt meldt inn i en abonnementstjeneste for mobile innholdstjenester.

Abonnementet koster drøyt 70 kroner i måneden.

Problemet er bare at mange av dem som har mottatt denne meldingen, hevder de ikke har bestilt en slik tjeneste.

- Hva er dette for noe tull. Er det scam? Jeg har aldri vært inne på den sida der, så jeg syns det er rart at de har oppretta brukernavn og passord til meg. Må jeg nå betale for dette? Jeg er litt skeptisk til å sende de noen form for sms tilbake, da de på en måte da får bekreftelse på at jeg har lest smsen deres, skriver en person som har opplevd å motta melding fra selskapet.

>>>Slik stopper du uønskede SMS

- Må skjerpe seg

Og han er ikke alene. Forbrukerombudet har den siste tiden mottatt så mange klager at de har bedt selskapet dokumentere at det er inngått en gyldig avtale mellom forbrukerne og sms24hours om levering av innholdstjenester. Sms24hours har ikke klart å fremlegge slik dokumentasjon.

- Lovbrudd av denne typen svekker tilliten til innholdsleverandører som ønsker å selge tjenester og sende reklame via mobiltelefon. Nå må bransjen skjerpe seg, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.