Nå ryker treningsforsettene

I slutten av januar ryker treningsforsettene til mange. Sjekk hvordan du holder motivasjonen oppe.

Det er ikke alltid lett å holde treningsmotivasjonen oppe, men det finnes løsninger. Foto: Colourbox
Det er ikke alltid lett å holde treningsmotivasjonen oppe, men det finnes løsninger. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nå er det straks en måned siden nordmenn i fleng bestemte seg for å svi bort juleribba og starte et nytt, slankere og sprekere liv.

Følgen var stappfulle treningssentre landet rundt, men allerede nå er det langt bedre tumleplass mellom apparatene.

Les også: Treningssentre som skiller seg ut

Treningsforsettene har med andre ord røket for mange. Hvorfor ramler man av lasset så raskt når motivasjonen i utgangspunktet var på topp?

I treningskjeden Sats har de ifølge PR- og kommunikasjonssjef Lars-Einar Petterson gransket årsaken til dette, og forsøkt å finne ut hva som må til for at folk skal beholde motivasjonen.

Derfor dropper du ut

Ofte handler det om at man setter urealistiske mål i forhold til hvor mye man skal trene, hvor flink man skal være med kosthold og hvor raskt det skal gå.

Anbefalingen er å legge bort tanken på slankekuren, og satse på en varig livsstilsendring der du justerer og tilpasser det kostholdet du har per i dag samtidig som du øker mengden fysisk aktivitet.

Dette vil gi deg en varig vektreduksjon, mer energi og bedre helse. Vektreduksjonen tar lengre tid, men sannsynligheten for at du klarer å holde vekten er mye større enn om du går raskt og mye ned i vekt ved hjelp av lavkaloridietter.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.