Nå skal alle bli digitale brukere

Dette må du gjøre om du fortsatt vil ha informasjon på papir.

NETTBRUKER? Vil du fortsatt motta informasjon fra offentlige virksomheter på papir, må du reservere deg mot å bli digital bruker. Foto: BERIT B. NJARGA
NETTBRUKER? Vil du fortsatt motta informasjon fra offentlige virksomheter på papir, må du reservere deg mot å bli digital bruker. Foto: BERIT B. NJARGA Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I vinter ble det bestemt at digital kommunikasjon mellom offentlige virksomheter og innbyggerne skal være hovedregelen. Det betyr at informasjon om skatt, studielån, barnehageplass med mer nå skal sendes til deg papirløst.

De som fortsatt vil ha informasjon på papir, må dermed gå inn og reserve seg mot å bli digitale brukere.

Digital kommunikasjon for alle

Neste gang du logger inn via ID-porten vil du få informasjon om det nye, felles registeret for offentlige tjenester.

Her blir du bedt om å bekrefte og eventuelt oppdatere e-postadresse og mobilnummer som du selv har lagt inn tidligere. Etter at du har bekreftet, skal du være klar for digital kommunikasjon med staten.

Java-fri Bank-ID fra i høst - men mange kan bli skuffet

Har du ikke benyttet ID-porten innen 30. april i år, vil du få tilsendt en e-post med informasjon om det nye registeret i løpet av mai. Enkelte har også opplevd å få informasjon om det nye registeret på sms.

Innbyggere som aldri har vært i nærheten av en PC har ingenting å frykte: De vil fortsatt få brev på papir, så lenge de ikke har benyttet seg av digitale tjenester tidligere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer