Hvis du fikk en melding på WhatsApp eller andre sosiale medier der det står at akkurat eieren av ditt mobilnummer har vunnet 700 000 dollar - og det er bilde av deg i «premiesjekken», ville du gått fem på?
Kanskje ikke, men dette er etter alt å dømme bare ett eksempel på en ny trend som nå blir mer og mer vanlig, ifølge Norsis.
Blir mer personlig
- Mens svindel normalt har blitt sendt ut for å treffe flest mulig, der man ser Netflix eller Skatteetaten som «avsender», ser vi nå en ny trend der svindelen blir personalisert, sier Hans Marius Tessem, seniorrådgiver i Norsis til Dinside.
Svindelforsøket Dinside her viser til er et slik eksempel, der svindlerne har hentet telefonnummeret til undertegnede og lagt det inn i et skript som så har generert en premiesjekk.
At man bruker et bilde av personen svindelen er rettet mot i svindelforsøket, har Tessem imidlertid ikke sett før.
Bruker personopplysninger
Hans Marius Tessem sier videre at Norsis mener man vil se mer av nettopp personopplysninger i svindel fremover. Mye personopplysninger ligger åpent på nett, og svindlere har nå begynt å hente ut info om enkeltpersoner i svindlene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger