Svindel i sosiale medier

Nå trender ny type svindel

WhatsApp-meldingen hevder at akkurat ditt mobilnummer er vinneren. Norsis advarer mot mer personalisert svindel i tiden framover.

SVINDEL: Det florerer av svindelforsøk om dagen. Vi gir deg oversikt over de mest vanlige. Foto: Shutterstock/NTB: Klipp: Tobias Fjeldvang. Reporter: Embla Hjort-Larsen. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hvis du fikk en melding på WhatsApp eller andre sosiale medier der det står at akkurat eieren av ditt mobilnummer har vunnet 700 000 dollar - og det er bilde av deg i «premiesjekken», ville du gått fem på?

Kanskje ikke, men dette er etter alt å dømme bare ett eksempel på en ny trend som nå blir mer og mer vanlig, ifølge Norsis.

Blir mer personlig

- Mens svindel normalt har blitt sendt ut for å treffe flest mulig, der man ser Netflix eller Skatteetaten som «avsender», ser vi nå en ny trend der svindelen blir personalisert, sier Hans Marius Tessem, seniorrådgiver i Norsis til Dinside.

Undertegnede har ifølge svindelforsøket vunnet 700 000 amerikanske dollar ved en tilfeldighet, som betales ut ved å sende en kode tilbake. Bildet i svindelen er undertegnedes profilbilde på WhatsApp.
Undertegnede har ifølge svindelforsøket vunnet 700 000 amerikanske dollar ved en tilfeldighet, som betales ut ved å sende en kode tilbake. Bildet i svindelen er undertegnedes profilbilde på WhatsApp. Vis mer

Svindelforsøket Dinside her viser til er et slik eksempel, der svindlerne har hentet telefonnummeret til undertegnede og lagt det inn i et skript som så har generert en premiesjekk.

At man bruker et bilde av personen svindelen er rettet mot i svindelforsøket, har Tessem imidlertid ikke sett før.

Bruker personopplysninger

Hans Marius Tessem sier videre at Norsis mener man vil se mer av nettopp personopplysninger i svindel fremover. Mye personopplysninger ligger åpent på nett, og svindlere har nå begynt å hente ut info om enkeltpersoner i svindlene.

- Dersom svindelen inneholder mer info om deg er den kanskje også lettere å tro på. Vi tror dette er den spede begynnelsen, personopplysninger kommer til å bli brukt i svindel på en stadig mer avansert måte, tror Tessem.

Bekrefter trend

Også Datatilsynet bekrefter at de ser at svindelforsøk retter seg mer og mer mot enkeltpersoner.

- Å besitte informasjon om andre gir makt. Å bruke personopplysninger i svindelforsøk gjør at de kan oppleves mer personlig, og fremstår derfor både truende og ekte, sier kommunikasjonsrådgiver Anders Ballangrud til Dinside.

Han påpeker at selv om svindlene kan fremstå svært personlige og troverdige, benyttes det ofte bare teknikker for å få det til å fremstå slik.

Vær bevisst

Vil du unngå at det skal dukke opp personalisert svindel til deg, kan det ifølge Datatilsynet være lurt å ta grep for bedre å bedre informasjonssikkerheten, som å velge gode passord, passe på sikre forbindelser, oppdatere antivirus-/antimalware-programmer, og liknende.

Ballangrud anbefaler samtidig å være bevisst på hva man klikker på, hvor du legger igjen opplysningene dine og hva du legger ut.

- Svindlere kan bruke personopplysninger mot deg enten disse er hentet urettmessig/ulovlig, eller hentet fra åpne kilder på nett, påpeker han.

Han understreker videre at man ikke må oppgi personlig informasjon til ukjente på telefon, på e-post eller over internett med mindre konteksten er naturlig.

Ikke trykk på lenker

- Tenk deg om to ganger før du klikker på lenker i en e-post, særlig om du blir bedt om å oppgi personlig informasjon, legger Ballangrud i Datatilsynet til.

Også Tessem i Norsis anbefaler deg å slette meldingen om du skulle få en tilsvarende «premie» på WhatsApp som i eksempelet over.

- Det beste er å ikke trykke på noe av det. Det er ikke farlig - men svindleren får bekreftet at det er en aktiv konto, forklarer han.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer