Når er du frisk nok til å trene?

De fleste av oss dropper treningen når feberen stiger og nesa renner. Men når er det greit å starte opp igjen?

Start forsiktig opp med treningen etter at du har vært syk, anbefaler sjefslegen for den norske olympiatoppen.  Foto: Foto: colourbox.com
Start forsiktig opp med treningen etter at du har vært syk, anbefaler sjefslegen for den norske olympiatoppen. Foto: Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Etter infeksjonssykdommer bør man være feberfri minst ett døgn før man gjenopptar treningen, sier sjefslege for den norske olympiatoppen, Ola Rønsen, til DinSide Helse.

Ifølge Rønsen bør du avvente treningen til generelle sykdomstegn som muskel- og leddverk er borte. Men det går som regel bra å trene rolig selv om du er litt snørrete eller har litt sår hals, mener han.

Er du så syk at du bør holde sengen? Sjekk her:

- Start forsiktig

- Det er uansett viktig å starte med lav belastning og lav intensitet etter at du har vært syk. Begrens treningen fra en halv til én time. Hvis det fungerer bra, kan du gradvis trappe opp de neste tre gangene og regne med å kunne trene normalt igjen etter tre-fire dager, sier han.

Etter mer langvarig og alvorlig sykdom som for eksempel ved kyssesyke, bør du være feberfri cirka én uke og kjenne deg helt frisk før du starter treningen, anbefaler Rønsen.

Og du bør ikke kjøre på med fullt tempo med en gang du tar på deg joggeskoene igjen. Bruk tilsvarende lang tid på opptrapping til normal trening igjen som perioden du var syk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer