Når søtsuget kaller

Kjenner du søtsuget kalle oftere og oftere nå på høst- og vinterstid? Da finnes det heldigvis noen sunne alternativer:

Publisert
Sist oppdatert

Nå som dagene og kveldene blir kortere, er det nesten ikke noe som er bedre enn å gjøre et realt raid i kjøkkenskuffene, tulle seg inn i et ullpledd foran TV-en og mumse til langt på natt.

Det er bare synd at alt som smaker godt for ganen, ikke alltid er like godt for kroppen og vektnåla. For hos mange vil mumsingen også føre til at kiloene presser på.

Men det går heldigvis an å trøstespise uten å legge på seg.

En studie ved University of Illinois i USA viser at selv om mange tyr til iskrem, kjeks, potetgull og sjokolade når humøret er på bånn og suget kaller, så velger omkring 40 prosent av oss sunnere og hjemmelagde alternativer som supper, gryteretter og pasta.

Her er noen flere sunne alternativer du kan velge:

”Macaroni cheese”Skal du ned i vekt, eller ønsker å holde på vekten din, er pasta et sunt valg. Den inneholder lite fett og har lav glykemisk indeks, som betyr at den holder blodsukkeret stabilt. Da vil du unngå voldsomme søtsug-kick som kan føre til vektøkning.

Velg makaroni lagd av helkorn, som inneholder mer fiber, og som gjør deg raskere mett.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer