Klage på Nav-vedtak

Nav og Trygderetten bruker altfor lang tid på klagesaker

Riksrevisjonen retter alvorlig kritikk mot Nav og Trygderetten for å bruke altfor lang tid på å behandle brukernes klager på vedtak om økonomiske ytelser.

VENTETID: Riksrevisjonen mener Nav og Trygderetten bruker for lang tid på klagesaker. Foto: NTB
VENTETID: Riksrevisjonen mener Nav og Trygderetten bruker for lang tid på klagesaker. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Saksbehandlingstidene i klage- og ankesakskjeden i Nav og Trygderetten er for lange og har blitt lengre over tid. Lang saksbehandlingstid fører til en større belastning og personlig påkjenning for brukeren og for nærstående som er avhengig av brukerens inntekter, fastslår Riksrevisjonen i en rapport som ble offentliggjort tirsdag.

Riksrevisjonen har gransket hvordan Nav og Trygderetten behandler klager fra brukerne på vedtak om økonomiske ytelser – og konkluderer med at tidsbruken er svært kritikkverdig.

Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden fra klage til endelig vedtak gikk opp fra 17 til 19,5 måneder i perioden 2014 til 2019.

Lang liggetid

For Trygderettens vedkommende har tidsbruken doblet seg til sju måneder i denne perioden.

Riksrevisor Per-Kristian Foss poengterer imidlertid at det ikke er selve saksbehandlingen som først og fremst trekker ut i tid, men ventetiden før klagen kommer til behandling. Det kommer inn flere klager enn Nav og Trygderetten klarer å behandle, og køene vokser.

– Liggetiden er en spesielt stor utfordring i Trygderetten, hvor den var på gjennomsnittlig sju måneder. Selve saksbehandlingen kan ta normalt to-tre uker, så liggetiden her er altså rundt seks og en halv måned. Det illustrerer mye av vår kritikk, sa Foss da han redegjorde for funnene i rapporten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer