Antall henvendelser til Forbrukerrådet fra norske strømkunder økte med 70 prosent fra 2021 til 2022. Men fortsatt troner bruktbil på topp over antall henvendelser.
Kansellering av fastprisavtaler, krav om forhåndsbetaling, sjokkregninger og manglende angrerett resulterte i et rekordhøyt antall strømhenvendelser til Forbrukerrådet i 2022.
Forbrukerrådet mottok i fjor 3.450 henvendelser om strøm og nettleie, en økning på hele 70 prosent sammenliknet med 2021.
– Strømsalg-selskaper bryter forbrukernes rettigheter og dytter og lurer kundene til å betale for mye for strømmen. Ikke overraskende skaper dette mange sinte og fortvilte forbrukere, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.
– Fungerer ikke som det skal
– Dette markedet fungerer opplagt ikke som det skal. Selskaper som bryter lovverket må følges opp tøffere, samtidig som det må være mulig å ta konsesjonen fra useriøse aktører, sier Blyverket.
I alt mottok Forbrukerrådet veiledningstjeneste over 52.000 henvendelser fra forbrukere i fjor, en økning på nesten 3.000 sammenliknet med 2021.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger