I følge forsikringsbransjen i England, The Association of British Insurers (ABI) ble det utbetalt rundt 2770 millioner pund i skadeforsikring i fjor. Av dette antas falske forsikringskrav å utgjøre hele 645 millioner pund.
Nye metoder er derfor tatt i bruk for å få bukt med problemet. Blant annet har de nå etablerert en egen telefonsvindellinje, slik at du kan ringe inn og si ifra om mulige svindelforsøk.
I tillegg har ABI valgt å kjøre en intensiv holdningskampanje for å bevege stadig flere engelskmenn over på den smale sti. Kampanjen skal blant annet opplyse om at bransjen vil gå dine skademeldinger nærmere i sømmene, og at de vil forfølge sakene rettslig hvis de konstaterer svindelforsøk.
Kampanjen skal spres til publikum via media, samt at forsikringskundene skal motta brosjyrer som advarer mot å inngi falske forsikringskrav.
En talsmann for ABI sa til BBC news at mange kunder hadde liten sympati for tipstelefonen, og selskapenes intensive jakt på forsikringssvindlere. Han konkluderte imidlertid med at kundene ville få enda mindre tillit til selskapene hvis de ikke prøvde å gjøre noe med forsikringssvindelen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger