Nei til reklame i postkassen

Nei til reklame - med loven i hånd. Av Manuela Ramin-Osmundsen

Publisert
Sist oppdatert

Før jul fikk jeg tilsendt en "julegave" på 19 kg reklamepost. Avsenderen hadde i ren frustrasjon samlet all papirreklame han hadde fått i postkassen den siste måneden. Nesten all slik reklame ender i søpla. Det er liten tvil om at dette er skadelig for miljøet.

Disse enorme mengder papir kommer enten i form av reklame, gratisaviser eller abonnementsaviser. Nesten alt ender med å bli kastet. Både media og enkeltpersoner har stilt betimelige spørsmål om denne praksis. De utfordrer regjeringen på å innføre et forhåndssamtykke ved mottagelse av uadressert reklame, en såkalt "ja takk"-ordning.Som forbrukerminister registrerer jeg et voksende engasjement som vises i tilknytning til forbruk og miljø. Unødig bruk av papir er uheldig, selv om det er gode ordninger for resirkulering av papir.

Print ut din egen nei til rekame-lapp her

Ny markedsføringslov

Regjeringen tar sikte på å fremlegge et forslag til ny markedsføringslov for Stortinget denne våren. Der vil reservasjonsordningen mot uadressert reklame bli behandlet.

I dag gjelder en nei takk-ordning for uadressert reklame. Ordningen innebærer at det er forbudt å levere uadressert reklame til forbrukere som på en klar og tydelig måte har tilkjennegitt at de ikke ønsker dette. Slik tilkjennegivelse kan for eksempel gis ved å merke postkassen og/eller inngangsdøren. Man må ikke benytte særskilte merker. Det vil si at det også er anledning til å sette opp merker man har laget selv.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer