Nei til SMS-lån

Nordisk forbrukerfront mot SMS-lån.

Publisert
Sist oppdatert

SMS-lån har skapt store forbrukerproblemer i flere nordiske land. Nå skal de nordiske forbrukerombudene samarbeide for å få slutt på problemene.

De nordiske ombudene holdt nylig et møte på Lillehammer der en rekke problemer knyttet til SMS-lån ble avdekket, blant annet aggressiv markedsføring, høye gebyrer og uklar avtaleinngåelse.

Resultatet har vært at mange forbrukere har fått problemer med å betale lånene tilbake.

Ble kredittrik på én dag

Bekymret over utviklingen

- De nordiske ombudene er svært bekymret over denne utviklingen, og vi mener det er viktig med et nordisk samarbeid for å få bukt med problemene SMS-lån skaper for mange forbrukere, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

I de ulike nordiske landene har det vært satt i gang en rekke ulike tiltak for å redusere problemene rundt slike lån.

De nordiske forbrukerombudene vil nå samarbeide tettere blant annet gjennom:

  • Samarbeid rundt enkeltsaker
  • Utveksling av ideer for å redusere eller fjerne forbrukerproblemer knyttet til SMS-lån
  • Avdekke behov for lovendringer
  • For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

    Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

    Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer