SMS-lån har skapt store forbrukerproblemer i flere nordiske land. Nå skal de nordiske forbrukerombudene samarbeide for å få slutt på problemene.
De nordiske ombudene holdt nylig et møte på Lillehammer der en rekke problemer knyttet til SMS-lån ble avdekket, blant annet aggressiv markedsføring, høye gebyrer og uklar avtaleinngåelse.
Resultatet har vært at mange forbrukere har fått problemer med å betale lånene tilbake.
Bekymret over utviklingen
Gjeldsfakta
- De nordiske ombudene er svært bekymret over denne utviklingen, og vi mener det er viktig med et nordisk samarbeid for å få bukt med problemene SMS-lån skaper for mange forbrukere, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
I de ulike nordiske landene har det vært satt i gang en rekke ulike tiltak for å redusere problemene rundt slike lån.
De nordiske forbrukerombudene vil nå samarbeide tettere blant annet gjennom:
Så mye kan du låne-kalkulatoren
Strengt regulert
SMS-lån er i dag strengt regulert i Norge, men Forbrukerombudet følger utviklingen på markedet tett:
- Et noe strengere regelverk enn i våre naboland har til nå begrenset problemene knyttet til denne formen for lån i Norge. Vi vil likevel følge utviklingen i det norske markedet nøye for å hindre en eventuell negativ utvikling, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
Kilde: Forbrukerombudet