Tidligere i sommer gikk Forbrukerombudet ut og krevde at norske selskaper stanset bruken av spesialnummer for kundeservice. Som femsifrede nummer, som kan være dyre å ringe til.
Ikke bare bryter dette den norske markedsføringsloven som krever kostnadsfri kundeservice, men det kan også bryte en avgjørelse EU-domstolen kom med tidligere i år om samme tema.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) skal bidra i prosessen. For å unngå at femsifrede nummer forsvinner helt, har Nkom blant annet foreslått nye nummerserier for kundeservice – som 799 eller 500 pluss det femsifrede nummeret.
Men Nkom har lenge har jobbet for en annen, mer åpenbar løsning: At femsifrede telefonnummer blir inkludert i månedsprisen, og praktisk talt «gratis» å ringe.
Ice.net og flere små mobiloperatører er positive. Men de to største, Telenor og Telia, nekter.
Myndigheter vs. mobiloperatører
Nkom-direktør Torstein Olsen gikk i mars ut og kalte EU-dommen «et veiskille for taksering av spesialnummer», og ba norske teletilbydere stanse de høye prisene på kundeservice.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger