Myndighetene ville inkludere kundeservice i månedsprisen

Nekter å gi deg gratis femsifrede nummer

Myndighetene prøvde, men Telenor og Telia nekter. Nå frykter Telenor at månedsprisen uansett kan bli høyere.

RØDT LYS: Nkom har lenge jobbet for at norske mobiloperatører skulle inkludere ringing til femsifrede telefonnummer i månedsprisen, på samme måte som ringing til vanlige nummer allerede er inkludert. Dette vil ikke Telia og Telenor gå med på. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
RØDT LYS: Nkom har lenge jobbet for at norske mobiloperatører skulle inkludere ringing til femsifrede telefonnummer i månedsprisen, på samme måte som ringing til vanlige nummer allerede er inkludert. Dette vil ikke Telia og Telenor gå med på. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tidligere i sommer gikk Forbrukerombudet ut og krevde at norske selskaper stanset bruken av spesialnummer for kundeservice. Som femsifrede nummer, som kan være dyre å ringe til.

Ikke bare bryter dette den norske markedsføringsloven som krever kostnadsfri kundeservice, men det kan også bryte en avgjørelse EU-domstolen kom med tidligere i år om samme tema.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) skal bidra i prosessen. For å unngå at femsifrede nummer forsvinner helt, har Nkom blant annet foreslått nye nummerserier for kundeservice – som 799 eller 500 pluss det femsifrede nummeret.

Men Nkom har lenge har jobbet for en annen, mer åpenbar løsning: At femsifrede telefonnummer blir inkludert i månedsprisen, og praktisk talt «gratis» å ringe.

Ice.net og flere små mobiloperatører er positive. Men de to største, Telenor og Telia, nekter.

Myndigheter vs. mobiloperatører

Nkom-direktør Torstein Olsen gikk i mars ut og kalte EU-dommen «et veiskille for taksering av spesialnummer», og ba norske teletilbydere stanse de høye prisene på kundeservice.

Advarer mot høyere priser, selv uten bruken inkludert

Både Telia og Telenor advarer i flere brev mot en tenkt konsekvens av å inkludere femsifrede nummer i månedsprisen: Høyere månedspriser.

De ser for seg at dette ville være måten å ta igjen inntektstapet på, slik de allerede har gjort med fri roaming.

- Men kan vi få høyere priser uansett, når dere nå taper inntekten som følge av at mange selskaper kvitter seg med disse numrene?

- For å kunne fortsette både å investere milliardbeløp i mobilnettet i et av verdens vanskeligste land å bygge i, i tillegg til nye og nyttige tjenester for kundene, er vi avhengig av å opprettholde inntekter og inntjening, forteller pressekontakt Magnus Line i Telenor til Dinside.

- Over tid vil eventuell bortfall av inntekter på ett område legge økt press på å øke inntjeningen på andre områder, eller at investeringene må ned.

Siden har det blitt avholdt flere møter mellom Nkom, Forbrukerombudet, Telenor og Telia. Og i en rekke brev Dinside sitter på, diskuteres det å inkludere spesielt femsifrede nummer i kundenes månedspris.

Nkom har ment at dette er den mest pragmatiske løsningen. Det koster mer for operatøren å sette deg over til et femsifret nummer, men ikke mye mer, ifølge Nkom, som mener grossistprisene uansett kan forhandles kraftig ned.

Men Telenor og Telia har konsekvent nektet, og ment at inkludert ringing til femsifrede nummer ville blitt et rent tapsprosjekt for dem.

«Beskytter inntekten sin»
- Det var den løsningen vi håpet på; at operatørene kunne legge om hele prisregimet. Men den satt nok litt langt inne, forteller seksjonssjef Hans Jørgen Enger i Nkom til Dinside.

- Hvorfor tror du operatørene nekter?

- Jeg tenker at det handler om å beskytte inntekten sin, svarer Enger.

Nkom jobber derfor videre med andre løsninger på problemet, som du ser i faktaboksen nedenfor. Hva resultatet blir, tør ikke Enger spå.

- Om brorparten av de 1.100 femsifrede numrene blir levert tilbake, blir det lite igjen av serien. Det kan være at den forsvinner ut av historien for alt jeg vet, men det er altfor tidlig å si.

FØR OG NÅ: Get viste tidligere til et femsifret nummer for kundeservice. Etter at Forbrukerombudet krevde stans på disse, la de om til et vanlig, åttesifret nummer. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
FØR OG NÅ: Get viste tidligere til et femsifret nummer for kundeservice. Etter at Forbrukerombudet krevde stans på disse, la de om til et vanlig, åttesifret nummer. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

«Får ikke andre valg»

- Det er klart det ville vært praktisk for forbrukeren at disse numrene ble inkludert i månedsprisen. Men det er opp til operatørene hvordan abonnementene skal se ut, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til Dinside.

Forbrukerombudet har vært involvert i dialogen, men understreker at deres agenda er enkel: Få slutt på at kunder må ringe dyre nummer for kundeservice. Nøyaktig hvordan er opp til selskapene som har numrene.

Andre løsninger når operatørene ikke inkluderer femsifrede nummer i månedsprisen

  • Slutte med femsifrede nummer: Løsningen selskapene selv ser ut til å gå for, er å bare kutte ut femsifrede nummer for kundeservice, og vise kundene til et helt vanlig mobil- eller fastnummer. Man kan beholde et femsifret nummer for andre henvendelser, men for eksempel Get har kvittet seg også med dette.
  • To priser på femsifrede nummer: Telia og Telenor har foreslått at når du ringer et femsifret nummer for kundeservice, kan det være «gratis» for kunden ved at andre også er med på å betale, men ringer du og ikke er kunde i selskapet, kan det takseres som før. Nkom er mot dette, da de mener det blir forvirrende.
  • Lavere pris på femsifrede nummer: Operatørene mener de kan ta mindre betalt for numrene, såkalt grunntakst. Men Nkom mener at kostnader utover månedsprisen for ringing ikke kan anses som en grunntakst, og at selskaper med slike nummer fortsatt ikke vil møte kravene.
  • Helt nye nummer: Det vurderes fortsatt om det skal lages nye nummerserier. Man ser for seg å putte for eksempel 888 foran et eksisterende femsifret nummer, og ikke ta ekstra betalt for disse samtalene.
  • Åpning av skyggenummer: Mange har allerede åttesifrede versjoner av femsifrede nummer, for bruk fra utlandet. Men ikke alle selskaper har dette, og noen operatører sperrer bruken av disse. En løsning kan være større utbredelse av og mer åpenhet rundt disse skyggenumrene.

- De er prisgitt hva operatørene tilbyr. Sånn som det står i dag, kan vi ikke se så mange andre valg enn å tilby et normalt telefonnummer, sier Hauseth.

Det har derfor noen allerede gjort, for å møte ombudets krav. For eksempel Get, som før hadde nummeret 02123, men nå har kvittet seg med det og bare viser deg til 21 54 54 54.

- Hvorfor tror du operatørene nekter å inkludere femsifrede nummer i månedsprisen?

- Det er helt sikkert et spørsmål om inntekt, men det vil jeg ikke spekulere mer i, sier Haugseth til Dinside.

Derfor vil de ikke

Det er inntekter som er Telia og Telenor sitt hovedargument for å nekte.

- Den enkle forklaringen på at ikke disse numrene er inkludert i dagens mobilabonnement, er fordi det er en merkostnad ved å bruke dem, oppsummerer kommunikasjonsrådgiver Kristian K. Fredheim i Telia til Dinside.

Telenor mener dessuten at det er kundenes interesse som styrer hva de inkluderer i abonnementene sine.

- Kundene ønsker heller andre tjenester inkludert, forteller pressekontakt Magnus Line i Telenor til Dinside.

Telenor har i brev vært svært kritisk til hvordan Forbrukerombudet har håndtert saken. De mener blant annet det var feil av ombudet å gå ut og kreve slutt på de femsifrede numrene, før bransjen hadde landet alternative løsninger og fått snakket med kundene sine.

- Vi er bekymret for at Forbrukerombudets hastverk fører til at ordningen med kundevennlig femsifrede nummer til kundeservice forsvinner, og det er det ingen som er tjent med, mener Line.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer