Telia fortsetter med spesialnummer for kundeservice

Nekter å kvitte seg med femsifrede nummer

Telia mener de følger loven. Men Forbrukerombudet tviler, og andre skroter numrene for godt.

FEMSIFRET TELEFONNUMMER: Her ser du Chess, MyCall og OneCall sine nettsider mandag formiddag. Det er nå ulovlig å tilby kundeservice på spesialnummer som femsifrede telefonnummer, men ikke alle har ryddet opp. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
FEMSIFRET TELEFONNUMMER: Her ser du Chess, MyCall og OneCall sine nettsider mandag formiddag. Det er nå ulovlig å tilby kundeservice på spesialnummer som femsifrede telefonnummer, men ikke alle har ryddet opp. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fristen er ute – nå må alle norske selskaper tilby kundeservice på telefonnummer som ikke koster deg ekstra å ringe.

Kundeservice på blant annet femsifrede og 815-nummer bryter markedsføringsloven, mener Forbrukerombudet, da det i praksis vil koste penger å ringe kundeservice.

Som Dinside har vist, har svært mange norske selskaper gått over til helt vanlige telefonnumre. Men mandagen etter at fristen gikk ut, var det fortsatt spesialnumre der ute.

Blant annet hos Telia og deres billigoperatører.

Telia beholder numrene

Telenor har skrotet sine femsifrede telefonnummer, ved å sette 915 foran dem. Inkludert Telenor-operatøren Talkmore.

Hos Telia og deres billigoperatører er historien en annen.

  1. Telia.no oppgir nå to telefonnummer; 05050 og 924 05050. De opplyser om at prisene er høyere på det femsifrede enn det åttesifrede.
  2. OneCall oppgir bare et femsifret nummer, 04300, som skal være gratis å ringe om du ringer fra et OneCall-abonnement.
  3. MyCall oppgir også bare et femsifret nummer, 06160, uten å si noe om hva dette koster. Et vanlig nummer skal komme snart, ifølge Telia.
  4. Chess oppgir bare et femsifret nummer, 06060, på forsida av Chess.no. Men på en underside opplyser de også om 924 06060, og at dette er billigere å ringe.

- Vi i Telia Norge AS har innrettet oss etter de krav ombudet har redegjort for, hevder likevel kommunikasjonsrådgiver Ellen C. Scheen i Telia overfor Dinside.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer