Fra og med 1. januar 2010 er synlig oppstilling av tobbaksvarer på alle utsalgssteder forbudt.
Det inkluderer også andre, mer utradisjonelle utsalgssteder, som konserter, utstillinger, festivaler, transportmidler og på tax-free-butikker.
De eneste som er unntatt forbudet er spesialforretninger for tobakk.
Her får det betalt for å stumpe røyken
- Reklameeffekten forsvinner
- Nå forsvinner den reklameeffekten som tobakkspakkene har hatt i butikken. Dette betyr at både snus og røyk vil bli mindre synlig i hverdagen, sier Kaja Kierulf, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet i et presseskriv. - Vi håper dette vil føre til at færre unge begynner med tobakk og at det blir lettere å slutte for de som prøver.
Vil heve aldersgrensen på tobakk
Dette må skje innen 2010
Forbudet, som ble vedtatt av Stortinget i mars, har virkning fra og med neste år. Det betyr at bransjen har over åtte måneder på å forberede seg.
Innen 2010 må utsalgsstedene sørge for at:
- tobakksvarer og røykeutstyr (som sigarettpapir, askebeger, piper, sigarettetuier) ikke er synlige for kundene
- automatkort og andre gjenstander i forbindelse med salg av disse ikke er synlige
- automatkort som benyttes ved kjøp av tobakk har en nøytral utforming
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger