I september gjorde Klarna fire store endringer knyttet til kredittkjøp via dem, blant annet fjernet de evigvarende kreditter og kuttet gebyrene sine.
- Ved å fjerne løpende kreditter, lukkes nettopp ei gjeldsfelle som har bidratt til å sette forbrukere i økonomisk sårbare posisjoner, fastslo fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet den gang.
Les mer her:
- Nær halvering av purregebyr
Norges-sjef Geir Østby i Klarna kan etter et par måneder med den nye kredittpraksisen melde om svært positive tall, både for forbrukerne og butikkene:
- Andelen fakturaer som har fått purregebyr blant norske kunder, har gått ned med hele 45 prosent - altså nesten en halvering, sier Østby til DinSide.
- Nå betaler også flere kunder betaler fakturaene sine i tide, da de har bedre tid til å gjøre dette, sier han videre.
Antall henvendelser til kundeservice har gått ned. Foreløpige tall viser en reduksjon i antall henvendelser angående faktura på 42 prosent.
- Mulig Klarnas praksis bør bli «ny normal»
Forbrukerrådet påpeker at det var rimelig å forvente at grepene Klarna tok tidligere år ville være fordelaktige for forbrukere, men at det også viser seg å være en fordel for utsalgsstedene, er veldig positivt.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger