Kjøp på kreditt

Nesten halvering av purregebyr

Etter at Klarna kuttet evigvarende kredittavtaler og gebyrene sine, har de sett positive resultater blant kundene. Forbrukerrådet jubler.

RYDDET OPP: I september fjernet Klarna flere gebyr, forsinkelsesrenter og kreditter uten sluttdato - såkalte «løpende kreditter». Foto: Thiago Prudencio/SOPA Images/Shutterstock/NTB
RYDDET OPP: I september fjernet Klarna flere gebyr, forsinkelsesrenter og kreditter uten sluttdato - såkalte «løpende kreditter». Foto: Thiago Prudencio/SOPA Images/Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert

I september gjorde Klarna fire store endringer knyttet til kredittkjøp via dem, blant annet fjernet de evigvarende kreditter og kuttet gebyrene sine.

- Ved å fjerne løpende kreditter, lukkes nettopp ei gjeldsfelle som har bidratt til å sette forbrukere i økonomisk sårbare posisjoner, fastslo fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet den gang.

Les mer her:

- Nær halvering av purregebyr

Norges-sjef Geir Østby i Klarna kan etter et par måneder med den nye kredittpraksisen melde om svært positive tall, både for forbrukerne og butikkene:

- Andelen fakturaer som har fått purregebyr blant norske kunder, har gått ned med hele 45 prosent - altså nesten en halvering, sier Østby til DinSide.

- Nå betaler også flere kunder betaler fakturaene sine i tide, da de har bedre tid til å gjøre dette, sier han videre.

Antall henvendelser til kundeservice har gått ned. Foreløpige tall viser en reduksjon i antall henvendelser angående faktura på 42 prosent.

FLY FORBANNA: Da kredittkortet til en mannlig kunde ved et hotell i Oklahoma ble avvist, satte han seg i bilen og ga gass ... Video: Comfort Inn & Suits Vis mer

- Mulig Klarnas praksis bør bli «ny normal»

Forbrukerrådet påpeker at det var rimelig å forvente at grepene Klarna tok tidligere år ville være fordelaktige for forbrukere, men at det også viser seg å være en fordel for utsalgsstedene, er veldig positivt.

- Når det viser seg at de nye rutinene gir positive resultater både for forbruker og butikkene, må det seriøst vurderes om ikke Klarnas praksis bør være den «nye standarden» for alle aktørene i markedet. Vi må kunne anta at det vil bety vesentlige samfunnsgevinster, sier fagdirektør Jorge Jensen til DinSide.

Han trekker fram at ett av områdene vi kunne forventet slik gevinst, er i det offentlige systemet for inndriving av ubetalt gjeld:

- Bruk av namsmennene økte mye før pandemien, og det skjedde på få år. Nå ser vi at namsmannsapparatet er en flaskehals som rammer både næringsdrivende og skyldnere.

Jensen håper det vokser fram en erkjennelse blant brukerstedene om at det er dårlig business å gjøre kundene sine økonomisk sårbare.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer