Nesten ingen skjuler pin-koden sin

Det tok oss bare 15 minutter før vi avslørte en pin-kode. Og da sto vi utenfor butikken.

Kortterminalen ber deg om å skjule pin-koden. Det rådet bør du følge hver gang du handler med kort. Foto: PER ERVLAND
Kortterminalen ber deg om å skjule pin-koden. Det rådet bør du følge hver gang du handler med kort. Foto: PER ERVLAND Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er full fart i butikkene nå før jul. I følge Nets er vi nå inne i den mest hektiske uken i året for handelsstanden. Bare forrige helg ble det gjennomført 15,5 millioner kortkjøp med en omsetning på 6,27 milliarder kroner.

Synes du også det er litt kleint å aktivt skjule pin-koden når du handler med kort?

Da bør du skjerpe deg og sørge for at du gjør nettopp det på neste handletur. DNB bekrefter nemlig at kikk over skulderen-svindel øker i ukene før jul.

Les også: Tøm kontoen før svindlerne gjør det

15 minutter var alt vi trengte

Da DinSide tok turen til en av Oslos travleste julebutikker, tok det ikke lang tid før vi klarte å avsløre pin-koden til en av de handlende. I løpet av kvarteret vi observerte, så vi heller ingen som aktivt beskyttet koden sin, eksempelvis ved å skjerme tastaturet med den andre hånden.

– Vi ser at denne type svindel øker noe i perioder når nordmenn bruker ekstra mye penger. Det er spesielt i sommerferien og i forbindelse med julehandelen vi ser en økning i kikk over skulderen-svindel. Men svindlerne er dessverre aktive hele året, og man bør hele tiden være på vakt, råder Aud-Helen Rasmussen, informasjonssjef i DNB.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer