- Nesten umulig å reise lovlig

KOMMENTAR: Hvorfor er det så vanskelig å kjøre kollektivt i Norge?

Foto: Ruter AS
Foto: Ruter AS Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En irsk turist spør om jeg kan forklare hvordan kollektivtrafikken fungerer i Oslo og Norge. Ja, svarer jeg, og prøver å forklare. Det er jammen meg ingen lett oppgave.

For kollektivtrafikken i Oslo bygger på et underlig system, basert på et virvar av regler som ikke gir mye mening når en ser systemet under ett.

Du er i Oslo og har lyst til å ta trikken. Du kjøper en enkeltbillett på Narvesen, for om du venter til du kommer på bussen, må du betale 42 prosent mer for den samme billetten.

Du skal gå inn på bussen. Inngangen bak er merket ”Inngang foran etter klokken 1900”, og siden klokken ikke er slagen syv ennå, burde det vel gå greit å gå inn bak. Men når du går inn på bussen, lukker bussjåføren igjen døren, klemmer deg fast, før han skriker: ”Det er ikke inngang bak!!!”, som om det skal være en selvfølge. Ja ja, dumme deg som ikke skjønner at du må gå inn foran.

Du kommer inn på bussen og stempler billetten i billettautomaten. Siden billetten er kjøpt i en kiosk, er du nemlig nødt til validere den. Hadde du kjøpt billetten på automat, ville den vært forhåndsvalidert, og da hadde du ikke trengt å stemple den. Men da ville billetten vært ugyldig innen en time fra du kjøpte den. Naturlig nok.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer