Netshop og Multicom får skryt

Norske forbrukermyndigheter går til angrep på 98 av 100 norske nettbutikker, som følge av feilinformasjon og lovbrudd. Bare to nettbutikker får skryt.

Nesten alle nettbutikkene Forbrukerrådet har undersøkt får kritikk. Bare Multicom og Netshop slipper unna uten en eneste anmerkning. Foto: Faksimile fra nettstedene
Nesten alle nettbutikkene Forbrukerrådet har undersøkt får kritikk. Bare Multicom og Netshop slipper unna uten en eneste anmerkning. Foto: Faksimile fra nettstedene Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Vi er skuffet. Dette holder ikke mål.

Det sier regiondirektør Olav Kasland i Forbrukerrådet, etter å ha gjennomgått betingelsene til 100 av landets nettbutikker.

Rapporten konkluderer nemlig med at 98 av nettbutikkene feilinformerer eller bryter norske lover.

To unntak

Bare to nettbutikker går ut av undersøkelsen uten en eneste prikk på rullebladet: Netshop og Multicom.

- Vi er kjempestolte over denne utmerkelsen og ønsker alle lykke til med siste innspurt av julehandelen, sier daglig leder Tron Atle Løvig i Multicom, i en pressemelding.

Også i Sandefjord står jubelen i taket etter Forbrukerrådets undersøkelse.

– Vi har egne personer som følger med på regelendringer og lovverk hele tiden, og vi tilstreber å alt i orden. Vi er stolte over at undersøkelsen viser at vi har det, sier daglig leder Sven Aage Lysebo i Netshop, til Sandefjords Blad

KOMMENTAR OM NETTHANDEL: - Du må tåle at prisene ikke alltid stemmer

Rettet opp etter syv minutter

Olav Kasland i Forbrukerrådet tror ikke de andre nettbutikkene som ikke passerte testen, prøver bevisst å lure kundene sine.

- Det er vel heller mangel på kunnskap om reglementet som er hovedproblemet. Det er nok ikke av vond vilje at så mange ikke kom godt ut av undersøkelsen, sier Kasland til DinSide.

Forbrukerombudet har sendt brev til alle nettbutikkene i testen, og bedt dem om å endre rutinene. Foreløpig er det svært mange av nettbutikkene som har ytret ønske om å forbedre seg.

- Syv minutter etter at vi sendte e-postene, hadde en av nettbutikkene allerede endret rutinene sine. Dagen etter fikk vi henvendelser fra rundt halvparten av butikkene, med spørsmål om hvordan de kunne bli bedre, forteller Kasland.

Tre store feil

Forbrukerombudet fant en rekke feil i tre hovedpunkter i nettbutikkenes kjøpsprosess.

1) Over halvparten av butikkene krever at du sender varen tilbake helt ubrukt og eller i originalemballasje, noe som er i strid med angrerettloven.

2) Tre av fire nettbutikker gir feil informasjon om reklamasjon og spesielt reklamasjonstid. Mange nettbutikker krever at du melder om feil ved varen kort tid etter kjøp, mens du i prinsippet har i hvert fall to år på deg å reklamere på mangelfull vare.

3) Nesten alle, 98 prosent, oppgir mangelfull kontaktinformasjon. Alle nettbutikker skal opplyse om juridisk navn, adresse, e-post og organisasjonsnummer.

Mangelfull prismerking

DinSide har flere ganger tatt opp problematikken rundt mangelfull prismerking i butikker og nettbutikker.

Da DinSides sjekket fraktprisene i noen av landets største nettbutikker, kom det frem at langt fra alle var like flinke til å informere om pris tidlig i kjøpsprosessen.

Blant annet kom det frem at enkelte varer ble 30 prosent dyrere enn først antatt, fordi fraktprisene var høye. Det er i og for seg greit, hadde det ikke vært for at prisene på frakt ikke kom til syne før langt ut i kjøpsprosessen.

Les mer her: Nettbutikker skjuler prisopplysninger

Om forbrukerrådets gjennomgang av nettbutikker

  • Forbrukerrådet og Forbrukerombudet har gått gjennom nettsidene til 100 norske nettbutikker og undersøkt følgende: Enkel tilgang på rettighetsinformasjon, riktig informasjon om reklamasjonsrett og angrerett, tilgjengelighet av lovpålagt kontaktinformasjon, og om man må samtykke til å få nyhetsbrev for å bestille varer.
  • Undersøkelsen ble gjennomført 16. november 2010.
  • Følgende nettbutikker har blitt undersøkt: illusion.no, rockmybaby.no, seduce.no, dingeldangel.no, pucci.no, shopperingen.no, ibling.no, missingpiece.no, smykkeronline.no, bokkilden.no, haugenbok.no, norli.no, tanum.no, libris.no, ark.no, capris.no, ps.no, mpx.no, komplett.no, netshop.no, amentio.no, bestbuy.no, multicom.no, deal.no, dustinhome.no, elprice.no, it24.no, ludomegastore.no, mamoz.no, yaha.no, siba.no, brandos.no, superkul.no, motehus.no, onepiece.no, laredoute.no, formatshop.no, stress.no, myfashion.no, houseoffashion.no, duud.no, mortil3.no, emoda.no, kidsandcare.no, landsbybarna.no, rockdenim.no, kuleklaer.no, shopaholics.no, jiggy.no, zippit.no, motehus.no, boardshop.no, vanitystore.no, coverbrands.no, makeupmekka.no, blush.no, ansiktspleie.com, nettsalongen.no, greenspirit.no, etgronnerehjem.no, x-life.no, proteinfabrikken.no, highwhey.no, vitomega.no, sunvita.no, nordicnaturals.no, minelinser.no, lenson.no, nomaden.no, handysize.no, travelsize.no, baresko.no, lillevinkelsko.no, eshoes.no, kammegatensko.no, absoluttspill.no, playx.no, zailor.no, gamezone.no, sport24.no, sportsnett.no, komplettfritid.no, magasinet.no, oslosportslager.no, klubben.no, sportsdeal.no, fjellsport.no, vpg.no, xxl.no, bikeshop.no, treningspartner.no, stormberg.no, ringoshop.no, spesiellebehov.no, rcbutikken.no, hobby24.no, elektrofun.no, kjempebillig.no, hokus-pokus.no, familiebutikken.no

  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer