Nettbutikkene slurver

Sender ikke kunden angrerettskjema.

Får du ikke angrerettskjema med varen, kan angrefristen forlenges. Foto: ALL OVER PRESS
Får du ikke angrerettskjema med varen, kan angrefristen forlenges. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nettbutikkene er ikke flinke nok til å gi kundene det de har krav på, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

De har undersøkt hvor godt nettbutikkene oppfyller kundenes lovbestemte rettigheter, og er ikke tilfreds med resultatet.

Sender ikke angrerettskjema

DinSide har tidligere skrevet at nordmenn netthandler for rundt 1.800 kroner hver før jul. Også Forbrukerrådet tror flere enn noensinne trolig vil gjøre unna juleshoppingen via nettet.

Samtidig er de bekymret for kundenes rettigheter.

– Vår undersøkelse viser at nettbutikkene ennå ikke gir forbrukerne det de har krav på. Handler du på nettet, skal du nemlig få lov til å angre deg - det er lovens klare tale. Og butikken skal legge til rette for det, sier kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly.

Bestiller du en vare, skal du få tilsendt et utfylt skjema som du kan returnere sammen med varen om du ikke vil beholde den. Det er det ikke alle nettbutikker som gjør. I Forbrukerrådets undersøkelse svarte 17 av 100 spurte at de ikke hadde mottatt et slikt skjema sist de handlet på internett, mens 14 prosent ikke kunne huske om de hadde fått.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer