Nigeria-spam på SMS

- Du har vunnet! sier meldingen. - Nei, det har du ikke! sier Forbrukerrådet.

ADVARER: Fagdirektør Terje Kili i Forbrukerrådet ser at Nigeria-svindlere nå bruker SMS for å lure nordmenn.  Foto: CF Wesenberg/Kolonihaven/Forbukerrådet
ADVARER: Fagdirektør Terje Kili i Forbrukerrådet ser at Nigeria-svindlere nå bruker SMS for å lure nordmenn. Foto: CF Wesenberg/Kolonihaven/Forbukerrådet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Jo mer søppelpost vi får som epost, jo mer immune blir vi.

De fleste i dag skjønner at "Mrs. Janet Komoah" slett ikke skal arve fire trillioner dollar, og har lyst å dele pengene med deg.

Hvilke av disse synes du er den beste Nigeria-svindelen?

Men om man hadde fått noe liknende som tekstmelding på mobilen, hadde du vært like kritisk?

Svindlerne håper svaret er nei, og hiver seg nå over SMS som en ny kanal for spam.

"Slett og glem!"

Forbrukerrådet melder at Nigeria-svindlere nå sender tekstmeldinger til nordmenn i håp om å lure penger fra dem.

En av meldingene skal se slik ut, og komme fra nummeret +447974755591:

"Congrats! Your mobile number has won for you $2000.000 USD in the freelotto mobile promo. For claim, send email:freeprizemb@hotmail.com".

- Dette er samme opplegg som tidligere, forteller Forbrukerrådets fagdirektør Terje Kili i en pressemelding.

Kjempedyr SMS-konkurranse lover deg premier

Gjør du som SMS-en sier, og sender en epost til adressen, blir du bedt om å dekke kostnader for å få overført gaven. Du kan også bli bedt om personlige opplysninger som igjen kan brukes til å svindle deg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer