Har du lagt merke til at det noen ganger er høyere kilo- eller literpris på varer som selges i store pakker?
Ifølge tidligere uttalelser til Dinside fra folk i dagligvarebransjen, er noe av grunnen til dette at det kan oppstå et prispress på populære varer. Fordi det selges mye av en enkelt vare, presses prisene presses ned, og større pakker blir stående igjen med en høyere pris.

Samme is - men sjekk den forskjellen!
I tillegg har vi de siste årene sett en økning i antall priskriger, der prisene presses ned til et ekstremt lavt nivå. Billigkjedene overvåker hverandre og har folk som hver dag sjekker tusenvis av priser – slik at de kan justeres slik at kjeden ikke kommer dårlig ut når butikkene prissjekkes. Dette kan også bidra til at prisene på enkelte varer presses ned.
Men vær obs: Vi har tidligere også skrevet om hvordan disse priskrigene ikke er noe butikkene setter i gang for å være snill mot deg som kunde.
Hva trenger du egentlig?
Først og fremst må vi understreke at det er viktig at du tenker over hvilket behov du har. Det vil jo aldri lønne seg å kjøpe den store pakken, hvis du ikke klarer å spise den opp før den blir dårlig. Så for noen vil det økonomisk sett være bedre å kjøpe den lille pakken, selv om den har høyere kilopris en den store.
Et godt råd når du handler (og har god tid), er uansett å sjekke kilo- eller literprisen som er oppgitt på hyllekanten.
I listen under har vi, med god hjelp fra dere som følger oss på Facebook, lett oss fram til noen eksempler på varer det økonomisk sett som oftest vil lønne seg å kjøpe i liten pakke, i stedet for i stor. Vi har sjekket varene i tilfeldige butikker, men det kan være lurt å være obs på alle disse produktene uansett hvilken butikk du handler i.
Melk 1 liter og 1,75 liter

Norvegia 300 gram og 2x275 gram

Makrell i tomat 110 gram og 170 gram

Solegg 6 stykk og 12 stykk

Rema-juice 1 liter og 1,5 liter

Lambi toalettpapir 6 ruller og 12 ruller

Vaniljeyoghurt 4x150 gram og 500 gram

Her er en oversikt over varene vi har prissjekket:
Vare | Vekt | Pris | Pris per kilo/liter | Butikk |
Melk, Q-meieriene | 1 liter | 13,40 | 13,40 | Kiwi |
Melk, Q-meieriene | 1,75 liter | 27,70 | 15,83 | Kiwi |
Differanse per kilo | -2,43 | |||
Vaniljeyoghurt,Tine | 4x150 gram | 15,90 | 26,50 | Kiwi |
Vaniljeyoghurt, Tine | 500 gram | 17,10 | 34,20 | Kiwi |
Differanse per kilo | -7,70 | |||
Norvegia, Tine | 300 gram | 41,50 | 138,33 | Meny |
Norvegia, Tine | 2x275 gram | 85,00 | 154,55 | Meny |
Differanse per kilo | -16,22 | |||
Makrell i tomat, Stabburet | 110 gram | 14,90 | 135,45 | Rema |
Makrell i tomat, Stabburet | 170 gram | 16,90 | 99,41 | Rema |
Differanse per kilo | 36,04 | |||
Solegg, Prior | 6 stykk | 24,90 | 65,53 | Meny |
Solegg, Prior | 12 stykk | 51,90 | 68,65 | Meny |
Differanse totalt | -3,12 | |||
Rema eple juice | 1 liter | 8,90 | 8,90 | Rema |
Rema eple juice | 1,5 liter | 20,40 | 13,60 | Rema |
Differanse | -4,70 | |||
Rema appelsinjuice | 1 liter | 8,90 | 8,90 | Rema |
Rema appelsinjuice | 1,5 liter | 20,80 | 13,87 | Rema |
Differanse | -4,97 | |||
Lambi toalettpapir | 6 ruller | 32,50 | 25,49 | Meny |
Lambi toalettpapir | 12 ruller | 65,90 | 25,84 | Meny |
Differanse | -0,35 |
Noen varer koster omtrent det samme
Noen ganger er det også slik at det rett og slett koster det samme uansett om du kjøper den store eller lille pakken. Det kan det være greit å være klar over dersom du egentlig ikke har behov for en stor pakke.
Her er et par eksempler:


Kort oppsummert
For å si det enkelt og greit; Ta alltid en titt på kiloprisen når du er i butikken og handler. Ikke la deg lure av butikkenes plassering av varer, eller at varene er merket med «økonomipakke». Det trenger altså ikke bety at den store versjonen er billigere.
I tillegg er det greit å være obs på at prisene på disse produktene varierer hele tiden. Så det gjelder å være oppmerksom.
Har du flere tips til varer det ikke lønner seg å kjøpe i stor versjon? Tips oss om vare og butikk i kommentarfeltet under, eller send en e-post til journalisten som har skrevet denne saken. Du finner adressen øverst i artikkelen.
