Nødnummer 113

Når ulykken er ute kan du ringe 113 og få øyeblikkelig hjelp fra eksperter på akuttmedisin. Men er det alltid riktig å ringe nødnummeret?

Publisert
Sist oppdatert

Hvert år mottar 113 i oslo-området 100.000 telefoner. Samtalene dreier seg om alt fra rutineoppdrag og falske meldinger til store utrykninger med sirener og blålys.

Tre nødnummerI Norge har vi tre forskjellige nødnummer. 113 går til en akuttmedisinsk sentral, 112 går til politiet og 110 til brannvesenet. Når det virkelig haster er det ikke så nøye hvilket nummer du taster. Dersom du kommer til feil sentral vil du straks bli overført til riktig nummer om samtalen er viktig. De ansatte på sentralen kan også avgjøre om flere typer utrykning er nødvendig og si ifra til de andre sentralene.

AMKNår du ringer 113 kommer du til nærmeste Akuttmedisinsk Kommunikasjonssentral (AMK) Det finnes over førti slike sentraler i Norge, men antallet reduseres snart på grunn av sammenslåinger. AMK koordinerer ambulansetrafikken i ditt område og vil bestemme om det er nødvendig å sende sykebil, båt eller luftambulanse når du slår alarm.

Det vil som regel være en sykepleier som svarer på oppringingen. De kan se hvilken telefon du ringer fra men trenger allikevel en del opplysninger om hvem du er og hvor ulykken har skjedd. Gjennom å stille spørsmål kan sykepleieren også finne ut av om det er nødvendig med utrykning og gi deg hjelp til å gjennomføre førstehjelp over telefonen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer