Noen har faktisk godt av sjokolade

Finn ut om det gjelder deg, men uansett: Ikke overdriv.

Litt sjokolade hver dag kan bidra til å få ned kolesterolnivåene. Foto: Colourbox.com
Litt sjokolade hver dag kan bidra til å få ned kolesterolnivåene. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Denne nyheten om at litt sjokolade hver dag kan få ned kolesterolnivået i kroppen, er kanskje en gladnyhet for noen. Men det betyr dessverre ikke at alle endelig har en unnskyldning til å fråtse vilt i sjokoladesaker!

For forskerne er raske med å tilføye at denne sammenhengen bare gjelder for noen, og det er personer med risikofaktorer for hjertesykdom. I tillegg gjelder det bare hvis man spiser sjokolade i moderate mengder, melder Reuters Health.

Men nyheten er likevel viktig, siden hele to av tre voksne nordmenn har høyt kolesterol.

Dette bør personer med høyt kolesterol også spise

En liten bit Kvikk Lunsj

Dette er sikkert ikke første gang du hører at sjokolade er bra for hjertet. Tidligere studier har for eksempel vist at de som spiser mest sjokolade har lavere blodtrykk og har mindre risiko for å få slag eller hjerteinfarkt i løpet av en ti-års periode.

Hva er kolesterol?

  • Kolesterolet er et fettstoff, og kan derfor ikke være fritt i blodbanen, siden fett og vann ikke blander seg.
  • Dette løser kolesterolpartiklene ved å koble seg til proteiner, de viktigste proteinene kalles HDL (high-density lipoprotein), LDL (low-density lipoprotein) og VLDL (very low density lipoprotein).
  • På denne måten blir kolesterolet vannløselig og kan fraktes rundt i blodbanen til de stedene hvor kroppen trenger slike byggesteiner.
  • HDL er såkalt godtog LDL såkalt dårlig kolesterol. VLDL blir til LDL i blodstrømmen.
  • Lave verdier av HDL og høye verdier av LDL er ugunstige, mens høye verdier av HDL og lave verdier av LDL er fordelaktig for kroppen.
  • Det "gode" kolesterolet forebygger åreforkalkning og dermed hjertesykdom, mens det "dårlige" kolesterolet bidrar til åreforkalkning.
  • Normalt kolesterol er på mindre enn 200 mg/dL. Hvis nivået er mer enn 240 mg / dL, har du høyt kolesterol .
  • Kilde: Lommelegen

  • I slike studier har forskjellen på de som har spist lite og mye sjokolade vært på bare omkring seks gram. Det vil si omkring en åttendedels Kvikk Lunsj.

    Denne gangen har kinesiske forskere gått gjennom en rekke studier for å vurdere på hvilken måte kakaoen påvirker fettstoffer, eller lipider. Konklusjonen er at ved å spise kakao reduseres nivåene av det «dårlige» kolesterolet, LDL, med cirka 6 mg/dL (kolesterol blir målt i milligram per desiliter av blod (mg/dL). Se nærmere forklaring i tabellen til høyre). Det totale kolesterolet reduseres også med det samme.

    Dette var imidlertid konklusjonen i bare noen av studiene. I de studiene av «best kvalitet» fantes ingen sammenheng mellom kakao og kolesterol.

    Hva betyr nå det?

    Les også: Hjertelege vil forby smør! For mye smør kan blant annet øke kolesterolet

    Viktige antioksidanter

    Videre analyse viste at det var bare personene som hadde spist litt sjokolade, som tilsvarte en mengde på 260 mg polyfenoler (en type antioksidant) eller mindre, som opplevde å få lavere kolesterolnivåer. De som spiste mer sjokolade merket ikke det samme.

    Polyfenoler finnes i frukt, grønnsaker, sjokolade, nøtter, korn og rødvin. Studier fra ulike forskningsfelt viser at polyfenoler virker hemmende på kreft og forebyggende på hjerte- og karsykdommer. Nyere studier viser også en mulig innvirkning av polyfenoler på osteoporose, Alzheimers sykdom og diabetes, ifølge Matportalen.no.

    35 gram sjokolade inneholder omkring 300 mg polyfenoler, så det er med andre ord ikke snakk om store sjokolademengder. Og kanskje en enda dårligere nyhet:

    Denne maten holder deg frisk

    Gjelder ikke friskusene

    Ekspertene fant at for sunne og friske mennesker har det å spise sjokolade ingen effekt på kolesterolet. Det gjelder bare personer med risikofaktorer for hjertesykdom, som diabetes.

    Deres konklusjon er: - Å spise moderate mengder med kakao kan være et viktig kostholdsråd for enkelte, for å unngå høye kolesterolnivåer.

    Les også: Det er disse sjokoladene du bør spise

    Før vi virkelig kan spise sjokolade uten å få dårlig samvittighet, bør videre studier være av høyere kvalitet og ha en lengre oppfølgingsperiode, avslutter forskerne i rapporten som er publisert i tidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer