Sbanken

- Nok er nok

Sbanken varsler endringer.

SETTER NED FOTEN: Etter 23 år i Sbanken har Christian Jahr byttet bank. Foto: Privat
SETTER NED FOTEN: Etter 23 år i Sbanken har Christian Jahr byttet bank. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I fjor høst fikk både og Sbanken-kunder en e-post om endringer i kundeforholdet. Flere kunder fikk informasjon at de kommer til å bli flyttet over til DNB i 2024.

Men ikke alle fikk denne beskjeden. Noen fikk beskjed om at de blir flyttet andre veien, altså fra DNB til Sbanken.

Denne uka sendte Sbanken ut en ny e-post om kommende endringer i kundeforholdet, og banken informerte samtidig blant annet om at nettbanken legges ned og erstattes av en app og at barne- og ungdomskort droppes.

I meldingen til kundene skriver Sbanken at enkelte tjenester vil ikke være tilgjengelig i appen fra start, og i en overgangsperiode må kundene bruke DNBs nettbank for å få tilgang til disse.

Det er har fått mange kunder til å reagere, og både på Reddit og i Facebook-gruppa «Sbanken Kundeflukt» rettes det misnøye mot DNB og Sbanken.

Spikeren i kista

Christian Jahr er en av initiativtakerne bak Facebook-gruppa «Sbanken Kundeflukt», som ble opprettet samme dag som det ble kjent at DNB hadde lagt inn bud på Sbanken.

Nå sier han at nok er nok.

ID-SJEKKEN: Er du usikker på hvordan du skal gå fram for å utføre ID-sjekken? Da kan du ta en titt på denne videoen. Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

- Jeg har hatt et nært forhold til Sbanken i 23 år og var en av de første som ble kunde der i 2000. De har hele tida vært foran med innovative tjenester og løsninger, samtidig som de har hatt gebyrfrihet, tilbudt Apple Pay og liknende, forteller han til DinSide.

- Nå som DNB har overtatt, går det motsatt vei. Det er ikke like prisgunstig lenger, det er lavere sparerenter og de kutter i tjenester som Apple Pay og barne- og ungdomskort.

Jahr forteller at han tenkte godt gjennom saken før han byttet bank:

- Jeg har gjort en helhetlig vurdering og setter ned foten for et forhold som har vart i 23 år. Det går ikke lenger å være kunde i en bank som ikke kan tilby de tjenestene som andre bankene gjør bedre.

Det som var den virkelige spikeren i kista for Jahrs kundeforhold, var det varslede kuttet av barne- og ungdomskortet.

- Jeg har ei datter på 10 år som har et eget bankkort i Sbanken. Det at hun kan dra i for eksempel svømmehallen uten kontanter, er viktig, men nå klarer de å legge ned også den tjenesten. De går baklengs inn i framtida på grunn av DNB, sier en skuffet eks-Sbanken-kunde.

Til E24 anerkjenner DNBs Julia Stelzer Pettersen at det er en stor endring, men sier at 80 prosent av påloggingene til Sbanken allerede foregår gjennom den nye appen.

- Det stemmer at informasjonen vi har sendt ut, viser at produktutvalget i Sbanken-konseptet blir noe smalere og annerledes skrudd sammen framover, men det skal fortsette å dekke de behovene som vi vet at kundene har, sier hun til E24.

Det skulle ikke bli endringer

Han reagerer også spesielt på hva Sbanken lovet etter oppkjøpet var fullført. De lovet ingen endringer for oss som kunder. Men i stedet skjedde det motsatte og det siste året er det bli lagt ned flere tjenester, som Apple Pay.

- Det er ikke lenger greit det som skjer nå. Og det tok bare noen måneder før vi så de første endringene. Det var jo som forventet, men vi kunder skal ikke finne oss i at DNB får bestemme hva slags tjenester man skal ha. Vi som bankkunder er ikke så opptatt av hvem som eier de ulike bankene, men er opptatt av det som er enklest og som gir den beste kundeopplevelsen. Dessverre er ikke Sbanken lenger der.

- Da sier vi ifra ved å bytte bank.

Jahr syns uansett det er fint at DNB har vært med på å ta opp kampen mot Apple i EU slik at iPhone-produsenten blir nødt til å åpne opp NFC-brikke for tredjeparter.

- Men vanlige forbrukere setter seg ikke inn i dette. De bruker de løsningene som fungerer, og det er disse løsningene bankene bør omfavne, forteller han.

Selv er han usikker på hva som skjer videre med Sbanken.

- Blir det et lite biprodukt? De legger ned nettbanken og fjerner flere av de gode tjenestene. Hva er det de så sitter igjen med? Hvem skal de konkurrere med? Nå risikerer de å dilte etter andre i stedet for å være først med nye tjenester, slik de pleide å være. Jeg skjønner ikke strategien, og det tror jeg dessverre mange av de gjenværende kundene heller ikke forstår.

Forstår at det kommer reaksjoner

Overfor DinSide forklarer Julia Stelzer Pettersen, kommunikasjonsrådgiver i DNB og Sbanken-konseptet, overgangen til app at 80 prosent av påloggingen til Sbanken allerede er gjennom appen.

- Fra og med 27. mars får Sbanken-konseptet og DNB felles teknisk plattform, og de tekniske endringene som gjøres da er en anledning til å rendyrke appen som plattform for kundene i Sbanken-konseptet. Dette er en stor endring for de som bruker nettbanken, som jo alltid har vært utrolig godt likt og en standard andre har strukket seg etter.

Hun sier det er naturlig at det kommer reaksjoner på dette, men at de har en ambisjon om Sbanken-konseptet fortsatt skal ha løsninger som konkurrentene ser til.

- Bygging av den nye appen er et kontinuerlig prosjekt som på ingen måte slutter idet appen er lansert, men de sentrale funksjonene vil være på plass.

Skal samles i én

I meldingen fra DNB og Sbanken informeres kunder om at de får samlet kundeforholdet sitt enten i DNB eller Sbanken-konseptet, men hva om man har fond og aksjer i DNB og blir foreslått å samle alt hos Sbanken?

- Forskjellen fra fond og aksjer er at disse tjenestene er på to ulike tekniske plattformer, mens tjenester som brukskonto og lån fra og med 27. mars er på én felles teknisk plattform for både DNB og Sbanken-konseptet. Dersom du ønsker kan du altså ha fond og aksjer flere steder, du trenger ikke selge deg ut av noen av fondene dine som følge av fusjonen, forklarer kommunikasjonsrådgiveren.

Kutter bankkorttilbud

Samtidig reagerer kunder på økning i prisene på SMS-bank og at barne- og ungdomskortet i Sbanken kuttes ut.

- Selv om Sbanken-konseptet vil ha mange unike produkter og tjenester, blir også noen felles på tvers av Sbanken og DNB. SMS-varslinger er et eksempel på en slik tjeneste. Det stemmer at prisen øker fra 1 til 2 kr, men samtidig får Sbanken sine kunder tilgang til et bredere utvalg av SMS-tjenester enn de har hatt tidligere. Det er også verdt å minne om at man i appen kan utføre samme type tjenester gebyrfritt, forteller hun.

- Hvorfor velger dere å kutte ut barne- og ungdomskortet?

Det stemmer at barne- og ungdomskort for barn og unge mellom 7 og 12 ikke lengre blir en del av Sbanken-konseptet. Kundene får i stedet tilbud om "Intro" i DNB, som er for barn og unge mellom 6 til 17 år. Mindreårige få et bedre tilbud enn de har hatt, blant annet med tilgang til Vipps.

- Frykter dere at flere kunder forsvinner med disse endringene?

Det er knallsterk konkurranse om kundene, og det er til kundens fordel. Vi og andre banker gjør stadige tilpasninger for å være skjerpet i konkurransen. Sbanken er en sterk merkevare som fortsatt skal være en utfordrer helt i tet for enkle og digitale banktjenester. Det endrer seg ikke som følge av fusjonen, men blir naturligvis opp til oss å bevise ovenfor kundene at Sbanken-konseptet er det beste valget for dem, avslutter Pettersen.