Nordea utsatt for dataangrep

Nordea bekrefter at de tirsdag ble rammet av et dataangrep som skapte problemer for bankens mobil- og nettbank i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

ANGREPET: Nordea bekrefter at de ble utsatt for dataangrep tirsdag. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock
ANGREPET: Nordea bekrefter at de ble utsatt for dataangrep tirsdag. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nordea bekreftet tidligere denne uken at de hadde tekniske problemer. Onsdag bekrefter de at det dreide seg om et angrep, som de beskriver som et målrettet tjenestenektangrep.

– Årsaken til problemene var et DDoS-angrep, et såkalt tjenestenektangrep som består i at man bombarderer serverne med så mange henvendelser at de får problemer med å fungere, sier Nordeas kommunikasjonssjef i Norge, Christian Steffensen, til Dagens Næringsliv.

Han sier onsdag at bankens tjenester skal fungere som normalt igjen.

– Angrepet er blitt håndtert, og vi har klart å sikre at innlogging er mulig igjen nå, sier Steffensen.

Han vil ikke spekulere på årsaken til dataangrepet, og vil heller ikke bekrefte eller avkrefte om saken er anmeldt. Han sier imidlertid at det er naturlig at de rapporterer til tilsynsmyndigheter.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer