Nordmenn dropper dyre papirfakturaer

Kraftig vekst i bruken av eFaktura og AvtaleGiro.

Papirfakturaer blir stadig mindre populært. Kanskje ikke så rart, når man kan spare tusenvis i gebyrer ved å bytte til elektroniske løsninger. Foto: Per Ervland
Papirfakturaer blir stadig mindre populært. Kanskje ikke så rart, når man kan spare tusenvis i gebyrer ved å bytte til elektroniske løsninger. Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nye tall fra betalingsformidleren Nets viser fortsatt økt bruk av elektroniske betalingstjenester. Aldri tidligere har så mange nordmenn benyttet seg av eFaktura og AvtaleGiro som i 2012.

eFaktura øker mest

Nesten 1,7 millioner nordmenn benytter nå eFaktura og tre millioner benytter AvtaleGiro. Dette er en vekst på henholdsvis 13 prosent og fire prosent i løpet av det siste året.

– I 2012 ble 41,6 millioner regninger sendt som eFaktura og 84,6 millioner som AvtaleGiro. Sammenlignet med året før er dette en økning på henholdsvis 19 prosent og ni prosent, sier Tove Havn, salgssjef i Nets.

At et økende antall benytter eFaktura henger sammen med at flere bedrifter og offentlige virksomheter som tilbyr denne løsningen. Ved årsskiftet var det 5.800 bedrifter som tilbød eFaktura. Det er en økning på 67 prosent bare i løpet av det siste året.

Mange nordmenn er imidlertid fortsatt glade i å taste KID-nummer

Spar tusenlapper

Stadig flere bedrifter og offentlige virksomheter legger på et gebyr for å motta papirfaktura. Det betyr at norske forbrukere kan spare tusenvis årlig ved å benytte eFaktura eller AvtaleGiro i stedet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer