Nordmenn ingen luksusdyr

I Norge og Nederland er folk minst opptatt av å kjøpe luksusmerker.

Foto: Foto: Colourbox.com
Foto: Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Dersom penger ikke hadde vært noen hindring, ville 20 prosent av konsumentene i verden valgt det italienske designmerket Gucci.

Dette ifølge en internasjonal markedsundersøkelse gjennomført av The Nielsen Company.

Gucci=gjennomtenkt

Chanel og Calvin Klein kom på delt andreplass i undersøkelsen som ble gjennomført i 48 land i hele verden i november 2007. På fjerdeplass kom Louis Vuitton, etterfulgt av Giorgio Armani, Christian Dior og Versace.

I samme undersøkelse i fjor kom Gucci på delt førsteplass med Giorgio Armani.

- Gucci ligger på topp fordi de klarer å innlemme kjerneverdiene sine i alle produkter; fra parfymer og solbriller, til smykker, vesker og ready-to-wear mote, uttaler Patrick Dodd, president for The Nielsen Company i Europa.

21 prosent av de spurte i undersøkelsen svarte at de for tiden kjøper designervarer.

Geografiske forskjeller

Det er imidlertid noen geografiske forskjeller i hvilke merker som foretrekkes. Blant kinesere er Chanel mest ettertraktet, mens russere heller velger Christian Dior. Russerne er også svake for Prada og Versace. I Hong Kong og på Fillippinene er det Louis Vuitton som gjelder, mens 25 prosent av japanerne ville kjøpt Hermes dersom de slapp å tenke på prisen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer