Nordmenns dyre vaner

Produktserier i begrenset opplag er mer populære enn noensinne. Se bildespesial.

Publisert
Sist oppdatert

- Alt som det er knapphet om, vil det bli slåsskamp om. Slik har det alltid vært, sier den kjente reklamemannen Kjetil Try, som er kreativ leder i Try Reklamebyrå.

Nå er vi imidlertid inne i en tid hvor sjeldne, eksklusive og unike produkter er mer populære enn noensinne. Stadig flere produsenter lanserer produktserier i begrenset opplag - et uttrykk som kanskje er mer kjent på engelsk, som "limited edtions".

Bildespesial: I begrenset opplagEt resultat av overflod

- Det er helt naturlig at dette er et populært fenomen i vår verden av overflod. Vi har mer penger og flere valg enn noen gang, og derfor er det nå også viktigere å vise eksklusivitet, kommenterer Kjetil Try.

Men det å lansere en "limited edition" vil ikke fungere for alle produsenter - alltid.

- For eksempel vil ikke en kjede som Lindex tjene noe på å fortelle at "denne typen dametruse finnes i kun 9000 eksemplarer". Det må være et produkt som vil bli oppfattet som eksklusivt og attraktivt. I tillegg må det være noe det er mulig å skape litt blest rundt, forklarer Try.

Populariteten rundt produkter i begrenset opplag vil gå litt opp og ned, tror Try. - Dersom "alle" begynner med dette, vil det etter hvert bli mindre attraktivt. Alt det er lite av, er spennende.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer