Henning Aarset
Undersøkelsen belyste forholdet mellom behovet og tilbudet av helsetjenester og tok for seg de kvalitetsmessige sidene av tilbudet som gis.
Det store flertallet, omtrent 60 prosent, var fornøyd med måten de ble møtt på som pasienter i norske sykehus. 14 prosent var ganske eller meget misfornøyd. Mens rundt 25 prosent var verken fornøyd eller misfornøyd.
Høy tilfredshetOver 80 prosent av de som hadde vært innlagt på sykehus i løpet av de siste fem årene, mente at ventetiden fra mottakelse til behandling var akseptabel. Videre opplevde flertallet at de ble behandlet med respekt av personalet og at de forsto informasjonen som ble gitt.
Men når det gjaldt forhold som hadde med innflytelse og selvbestemmelse å gjøre var tonen en annen.
Bare litt over halvparten mente de i tilstrekkelig grad var involvert i beslutninger om egen helse, og om ulike behandlingsmuligheter.
I tillegg mente nær 70 prosent at de kunne snakke med sykehuspersonalet uforstyrret eller i fortrolighet.
Reisetid til sykehusGjennomsnittlig reisetid til behandlingsstedet for de som hadde vært innlagt på sykehus var 44 minutter. Helseregion Øst hadde kortest gjennomsnittlig reisetid med 32 minutter, mens region Midt-Norge og region Nord hadde lengst gjennomsnittlig reisetid med henholdsvis 55 og 74 minutter. Gjennomsnittlig reisetid gjaldt ikke for de som benyttet ambulansetransport.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger