Norske nettbankkunder svindlet for millioner

De siste månedene har politiet fått inn over 50 meldinger fra nettbankkunder som har blitt svindlet for mer enn 17 millioner kroner

- IKKE LOGG PÅ: Bankkunder lures til å logge på en fiktiv side av nettbanken med BankID. Svindlerne logger seg da på den virkelige banksiden - og tapper kontoen din. Foto: NTB scanpix
- IKKE LOGG PÅ: Bankkunder lures til å logge på en fiktiv side av nettbanken med BankID. Svindlerne logger seg da på den virkelige banksiden - og tapper kontoen din. Foto: NTB scanpix Vis mer
Publisert

Politiadvokat Kjetil Linge Tomren i Vest politidistrikt etterforsker to slike saker, skriver Bergensavisen.

– De fornærmede har blitt kontakt på telefon av personer som gir seg ut for å være fra norske eller utenlandske banker. Nettbankkundene oppfordres til å bruke BankID til verifisering, forteller Tomren.

De som kontaktes blir henvist til noe som framstår som bankens nettside, men som i realiteten er fiktive sider. Informasjonen som blir lagt inn blir så brukt til å tappe kontoen.

Svindlet for 17 millioner

– Ved hjelp av BankID tar svindlerne seg inn i den virkelige banken til fornærmede og tømmer kontoen. Alt går ganske fort, forteller politibetjent Julie Eikeland i Vest politidistrikt.

På landsbasis har politiet fått inn over 50 meldinger. Det er snakk om over 17 millioner kroner og rundt 200 personer er blitt rammet.

– Pengene blir som regel overført til mellommenn og vekslet til kryptovaluta. De etterlater seg få spor. Svindelforsøkene har rammet alle aldersgrupper. Den yngste er 20 år, mens den eldste er 90, forteller Eikeland.

- Dette vil ingen banker gjøre

DNB advarte kundene sine om akkurat denne typen svindel for et par uker siden:

«Obs! Ikke la deg lure. Legg på! Flere kunder har de siste dagene blitt oppringt av at bedragere som utgir seg for å jobbe i DNB, i kredittselskapet Bluestep eller liknende», skrev DNB på sin Facebook-side.

Tidligere i sommer advarte storbanken også mot en liknende type svindel, hvor kundene ble kontaktet via SMS hvor de ble oppfordret til å klikke på en lenke og logge inn med BankID.

Andreas Nyheim, kommunikasjonsrådgiver i DNB, sa da til Dinside at ingen banker vil sende ut SMS hvor de ber kunder om å legge inn kortnummer eller sensitiv informasjon.

- Vårt tydelige råd er at man ikke skal trykke på lenker eller følge anbefalinger i denne typen SMS-er, uttalte Nyheim til Dinside.

Faresignaler ved svindelforsøk:

  • Du mottar regninger for produkter du selv ikke har bestilt
  • Faktura for kredittkort inneholder ukjente transaksjoner
  • Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om det
  • Du mottar varsel om adresseendring
  • Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjennomført
  • Du mottar gjenpartsbrev etter kredittsjekk uten selv å ha initiert det
  • Kontroller nøye hvis du får adressert post du ikke forstår grunnlaget for, for eksempel en faktura, et avtaleforslag og så videre
  • Kontroller kontoutskrifter fra dine bankkonti, og si fra til banken om det er ukjente transaksjoner

Kilde: DNB Nyheter

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer