«IKEA har en ny beliggenhet i Norge! Vi er svært fornøyde med vår storslåtte åpning, og for å sette kronen på verket har vi bestemt oss for å dele ut 10.000 gavekort til noen av våre lojale kunder. Den gode nyheten er at du er en av de 10.000!»
Slik starter én av e-postene som ble sendt ut til et ukjent antall nordmenn i juleuka. Svindlerne lokker med Ikea-gavekort, slik de har gjort en rekke ganger tidligere.
Dinside har selv mottatt to versjoner – den over, og en som starter slik:
«For å feire åpningen av vår nye butikk i Oslo har vi valgt ut ti tusen tilfeldige personer som mottar gavekort til en verdi av 2.000 kroner hver.»

- Vi har fått en del rapporter om dem i jula, så vi vet at mange har mottatt dem, forteller kommunikasjonsrådgiver Siv Egger Westin i Ikea til Dinside.
Gavekort blir abonnement
E-postene ber mottakerne følge en lenke for å sikre seg gavekortet sitt. Her har svindlerne i kjent stil laget en falsk spørreundersøkelse, og etter en falsk ventetid får du beskjed om at du kan få tilsendt gavekortet i posten.
Svindlerne vil også ha bankkortnummeret ditt, da gavekortet plutselig viser seg å koste 20 kroner. Dessuten godtar du vilkår som sier at det vil bli trukket 370 kroner fra kortet ditt hver måned – for det som nå viser seg å være et abonnement.
Abonnement på hva? Godt spørsmål. Ifølge nettsiden på både et verktøy for å lage nettsider og en trekning av en iPhone X.
- Det varierer hva svindlerne ønsker å oppnå. Noen ganger har svindlerne bedt folk om å like en Facebook-side som senere gjøres om til noe annet. Andre ganger ber de om sensitiv informasjon de kan misbruke, sier Westin.

Svindlerne avslører seg selv
Ikea ville aldri delt ut gavekort som de kun annonserer gjennom e-post. Finner du ikke informasjonen noe annet sted, som på Ikeas egne nett- eller Facebook-sider, er det all grunn til å være skeptisk.
Her er én av variantene som ble sendt i jula
«Kjære IKEA-klient
IKEA har en ny beliggenhet i Norge! Vi er svært fornøyde med vår storslåtte åpning, og for å sette kronen på verket har vi bestemt oss for å dele ut 10 000 gavekort til noen av våre lojale kunder. Den gode nyheten er at du er en av de 10 000!
Gavekortet ditt venter på at du skal gjøre krav på det. Bare besøk dette nettstedet og følg trinnene som vises: http://bit.ly/2BUZBqq
Takk igjen for at du er vår kunde – vi ser frem til å se deg i butikkene våre.
Ha en flott dag.
IKEA-teamet»
Westin påpeker også at de heller aldri ville bedt om sensitiv informasjon, som bankkortnummer, på denne måten.
Dessuten avslører svindlerne seg ofte selv. Ikke lenger gjennom språket, da nordmenn trolig hjelper svindlerne med dette, men gjennom innholdet.
- De er på en måte kreative, men undersøker du nærmere er det ganske lett å se at det er svindel. For vi har ikke åpnet noen ny butikk i Oslo, forteller Westin.
Vanskelig å ta svindlerne
Westin anslår at de håndterer slik Ikea-svindel omlag annenhver til tredjehver måned. Svindlerne misbruker ofte de mest kjente varemerkene, som Apple, Netflix, Finn – og Ikea.
- Det er veldig vanskelig å finne ut hvem som står bak, og hvordan vi skal angripe det, mener Westin.
All svindel Ikea får rapportert, ofte fra observante kunder, sendes videre til Ikea sentralt.
- Men blir svindlerne noen gang tatt, egentlig?
- Det er veldig vanskelig, rett og slett. For eksempel falske Facebook-sider klarer vi å stenge, men ved e-post-svindel er det kjempevanskelig. Det er aktører som kan sitte i alt fra Israel til USA og Russland. Men vi gjør det vi kan.
