Tirsdag 1. september tok vi en titt på den nye Biltema-katalogen og fredag 4. september fulgte vi opp med Clas Ohlson-katalogen. I dag tar vi for oss Jula, som i motsetning til sine konkurrenter er en fersk aktør i Norge. Mens Biltema og Clas Ohlson etablerte seg her i landet i henholdsvis 1985 og 1991, kom Jula først på banen i april 2008. Og mens Biltema og Clas Ohlson kan skilte med henholdsvis 28 og 37 butikker i Norge, har Jula foreløpig kun åpnet seks norske varehus. Jula har imidlertid signalisert at de vil åpne flere norske butikker og dekker allerede hele landet via postordre.
Hver sine særpreg
Selv om de tre nevnte kjedene er opplagte konkurrenter, så har de alle sine særpreg. Biltema satser tungt på lavest mulig priser, selger kun egne merkevarer, retter seg i hovedsak mot menn og kjennetegnes ved relativt røffe og tidvis uoversiktlige butikker.
Clas Ohlson derimot, særpreges ved langt lekrere lokaler, mer nøyaktig hyllemerking og et stort produktsortiment rettet mot kvinner. Clas Ohlson selger også kjente merkevarer som Bosch og Black & Decker.
Det gjør også Jula, som blant annet kan skilte med et imponerende bredt utvalg i verktøy, inkludert Makita-maskiner. Butikken på Lørenskog utenfor Oslo fremstår i våre øyne som en mellomting mellom Biltema og Clas Ohlson både når det kommer til utforming av lokaler og kvinnebetoning i produktsortimentet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger