Forbrukerombudets 30 ansatte mottar om lag 7.500 klager hvert år. Ombudets jobb er å forvalte markedsføringsloven, reklame, annonser og lignende.
Både forbrukere og representanter fra næringslivet kan kontakte Forbrukerombudet med sin henvendelser. Forbrukerombudet vurderer deretter om det er hold i klagen.
En forbruker reagerte på Ica-reklamen der butikksjefen spør sine ansatte: "Hvordan redder man en svenske fra å drukne?" De ansatte svarer at de ikke vet, og butikksjefen svarer "Bra!". Klagen ble ikke tatt til følge, fordi reklamen var humoristisk ment.
Markedsføringsloven endres den 1. juni 2009. "Stumme oppringninger" er noe av det som blir ulovlig. I fjor høst skrev vi om Tore (23) som reagerte på Tele2s kampanje med "stumme oppringninger, nå blir det slutt på slike oppringninger. Les saken
Også telefonselgere får en tøffere hverdag fremover. Den reviderte markedsføringsloven sørger for å begrense selgernes ringetider ytterliggere. Telesalget begrenses til tiden mellom kl. 09 og kl. 21, og det kun på hverdager. De prøver å lure deg
Ny svarteliste
I tilegg til "oppussing" av markedsføringsloven, har Forbrukerombudet laget en svarteliste. Svartelisten består av 31 punkter som beskriver handelspraksis "som under alle omstendigheter anses som urimelige".
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger