Ved flere anledninger har vi omtalt svindelforsøk relatert til pakker der svindleren utgir seg å være fra Posten eller Postnord, og forsøker å lure mottakeren til å betale for porto for en pakke.
Nok en gang verserer det en slik type pakkesvindel, og nok en gang forsøker svindleren å lure mottakeren til å betale inn «manglende betalingsgebyr». I e-posten står det følgende:
«Status: Ikke sendt levert fra distribusjons terminal.
- -Stoppet på vårt postterminal
Innhold i pakken: iPhone 11 Pro (valgfri farge)
Manglende betalingsgebyr
Pakken vil bli levert når betalingen er fullført.»
Under teksten er det en lenke med teksten «Betal nå». Trykker du på lenken, videresendes du til en nettside hvor du angivelig kan kjøpe en iPhone 11 Pro til kun 10 kroner. For godt til å være sant, og det er selvsagt det.

Uansett bør varsellampene lyse når du forsøker å betale (et falskt) gebyr og blir videresendt til en nettside der du kan kjøpe en smarttelefon. Dog lukter det svindel lang vei før du kommer så langt, blant annet ved at det står innhold i pakken. Ingen fraktselskaper oppgir hva som er i pakken, om de i det hele tatt vet hva som er i den – trolig ikke.
En annen ting er at innholdet er listet opp som «iPhone 11 Pro (valgfri farge)». Valgfri farge?!

Denne SMS-en er det bare å slette
Delvis godt gjennomført
Selve svindelsiden er overraskende godt gjennomført, selv om det skurrer litt med URL-en som er thebestnewsforyou, og ikke Postnord.no som nettsiden faktisk utgir seg for å være, med en tydelig søkeboks hvor du kan spore pakkene dine.
Samme hva du taster inn i søkefeltet får du samme resultat som over. Stoppet på postterminalen, iPhone 11 Pro i valgfri farge i pakke og varsel om manglende betalingsgebyr.
Nettsiden har også en masse relevante lenker, men bortsett fra søke- og betal nå-knappene, er det ingen av dem som fungerer.
Dette er ikke første gang svindlere misbruker Postnords navn til å lure ofrene sine. Fraktselskapet har tidligere advart mot falske hentemeldinger.
