Slik avslører du svindel

Ny Sparebank 1-svindel: Slett med en gang!

Svindelbølgen som var varslet før jul, skyller inn over oss. Nå er det Sparebank 1 som blir misbrukt.

SVINDEL: Det florerer av svindelforsøk om dagen. Vi gir deg oversikt over de mest vanlige. Foto: Shutterstock/NTB: Klipp: Tobias Fjeldvang. Reporter: Embla Hjort-Larsen. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Jula er dessverre også høytid for svindlere - og i år var det forventet ei svindelbølge før jul.

Flere av svindelforsøkene har Dinside tatt tak i de siste ukene, og siste svindel i rekka prøver å lure deg ved å misbruke Sparebank 1:

Foto: skjermdump
Foto: skjermdump Vis mer

Svindel-hintene

E-posten over dumpet nemlig nettopp inn i undertegnede journalist sin innboks, og siden hun ikke har noen konto i denne banken, var hun ganske sikker på at dette var svindel med en gang.

Og, når vi ser på e-postadressen som er avsender (info@asbposolutions.com), ser dette heller ikke veldig Sparebank 1-aktig ut.

Men, det er lett å bli lurt, for når e-posten ligger uåpnet i innboksen, ser du ikke den mistenkelige avsenderadressen (da står det bare «Sparebank 1»), og på mobil får du ikke opp noe mer info om avsender i topp selv når du har åpnet e-posten, slik du gjør på datamaskin.

Svindlerne er imidlertid noen skikkelige rampenisser, for de har også utformet e-posten slik at det ikke bare er via «klikk her»-boksen du må trykke for å sendes videre til svindelsida - de har nemlig gjort det slik at hele e-posten er en eneste stor knapp som sender deg rett inn i fella.

Så, det er bare én ting å gjøre: Ikke klikk på noen lenker, ikke oppgi person- eller kontoopplysninger når du får e-poster og SMS-er som dette - bare slett dem etter at du har gjort dette:

Mye BankID-svindel nå

DNB har denne høsten hatt et relativt stort omfang av svindelforsøk der kundene først ringes opp fra et nummer som likner DNBs kundeservice.

- Kundene hører en slags «datastemme» som sier at kontoen deres er sperret og at det må taste 1 for å få tilsendt en SMS med lenke hvor de kan åpne kontoen igjen, sier DNBs svindel- og bedrageriekspert Terje Fjeldvær til Dinside.

- Ingen med rent mel i posen vil be deg oppgi BankID-en din, understreker Fjeldvær.

Dessverre er det mange med «melposer fulle av dritt» som prøver å lure oss forbrukere, og ifølge Fjeldvær blir metodene deres mer og mer raffinerte.

Slik avslører du bank-svindlerne

Vær obs hvis du får presentert disse eller lignende historier:

  • De ringer fra amerikansk/britisk finanstilsyn (FCA) som har arrestert svindlerne og pengene du overfører til dem skal gå til saksomkostninger.
  • De hevder å ringe fra et advokatkontor som har saksøkt investeringsselskapet på vegne av en rekke personer som har tapt pengene sine.
  • De hevder å ringe fra CySEC og utgir seg for å være en «Fraud Prevention Officer» som skal hjelpe til med å få tilbake pengene dine.
  • De hevder å være fra et selskap som er engasjert av DNB eller en annen bank for å hjelpe kundene å få tilbake de tapte pengene.

Fem råd mot nettsvindel

Sikkerhetsselskapet KnowBe4 har følgende fem råd i forkant av julehandelen på nett:

  • Svindel-e-poster utformes ofte slik at de ser ut til å komme fra en kjent nettbutikk eller pakkeleverandør. Vær derfor kritisk også til e-poster som ser ut til å komme fra et seriøst selskap.
  • Ikke trykk på lenker i e-poster eller SMS-er. Skriv adressen til avsenderen inn i nettleseren selv og se etter budskapet på det du vet er riktig nettside, eller ta kontakt direkte gjennom kontaktinformasjon du søker opp selv.
  • Ikke oppgi sensitiv informasjon som for eksempel betalingskortinformasjon uten å være sikker på at du selskapet du oppgir det til er det det utgir seg for å være.
  • Følg med på kredittkortutskrifter og i nettbanken etter at du har handlet på nett, slik at du raskt kan oppdage om noen har fått tak i informasjon om kortet ditt og misbruker det.
  • Hvis du mistenker at du kan ha oppgitt kortinformasjonen din til en useriøs aktør, bør du sperre kortet ditt raskt.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer