Svindlere vet å utnytte store merkevarer for å lure penger og personlig informasjon fra uskyldige ofre, og svindelforsøkene dukker stadig opp. Nå har det dukket opp to falske Europris-kontoer med falske konkurranser på Facebook.
Innlegget som ble publisert på mandag, har fått over 840 kommentarer og er blitt delt av over 400 personer. For å gjøre den falske konkurransen mer troverdig har svindleren brukt bilder av Europrislogoen og flere ansatte med handleposer.
I kommentarfeltet er det flere som advarer mot svindelforsøket, men mesteparten tror de deltar i «konkurransen».
DinSide har vært i kontakt med Jonas Guttormsen, kommunikasjonsansvarlig i Europris, som er klar over svindelforsøkene. Han henviser til sine tidligere uttalelser:
- Dessverre ser vi altfor ofte at noen få misbruker både Europris og andre merkevarer for å utnytte brukerne på sosiale medier. Vi anbefaler å lese innleggene godt og se etter verifisering. Vi spør aldri om kredittopplysninger i forbindelse med konkurranser, forklarte han til DinSide i desember.
Videre anbefalte han alle å rapportere inn de falske Facebook-kontoene, og fortalte at de fleste «ekte» Facebook-sidene har et stempel som viser at de er verifiserte.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger